Verbonden partijen
Stichting CJG Rijnmond
Openbaar belang
Openbaar belang
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugdgezondheidszorg voor jeugdigen binnen het kader van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Stichting CJG Rijnmond is in de gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) aangewezen als exclusief uitvoerder van het wettelijke basistakenpakket. Dit in opdracht van de Raad voor het Publiek Belang (hierna RvhPB).
Voor de jaarlijkse subsidie, die Nissewaard levert, voert CJG Rijnmond de volgende maatschappelijke opdracht uit:
- Het verrichten en coördineren van jeugdgezondheidszorg, meer in het bijzonder opvoed- en gezinsondersteuning tussen -9 maanden en 19 jaar.
- Het oprichten en in stand houden van 1 of meer CJG's (indien de opdracht van de betrokken gemeente zich daartoe uitstrekt).
- Het verrichten van al het geen dat met vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig kan zijn.
De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2015-2019.
Naast dit basistakenpakket voert CJG ook plustaken uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard is dit maatwerk op het gebied van consultatie en diagnostiek (CDT) en preventie.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in de RvhPB vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. De Raad bestaat uit 14 leden (exclusief de gemeente Capelle aan den IJssel).
Stemverhouding
Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door de RvhPB brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Bij het Basistakenpakket en de begroting is unanimiteit leidend. Bij alle andere onderwerpen wordt bij het staken op stemmen teruggevallen op inwonersaantallen.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeente Nissewaard heeft ambtelijk in 2017 een grote rol gespeeld als voorzitter van het ambtelijk overleg, financiële werkgroep en de werkgroep beleidsadvies JGZ t.b.v.de ontwikkelingen in de transformatie van de JGZ. Dat de rol van voorzitter van het ambtelijk overleg word ingevuld door een ambtenaar van één van de deelnemende gemeente (en niet wordt ingevuld door het CJG Rijnmond) is van belang om de samenwerking onderling te bevorderen tussen de gemeenten en het CJG Rijnmond i.v.m. verschillend belangen. In juni 2018 zal het voorzitterschap van het ambtelijk overleg overgedragen worden aan een college gemeenten. De bijdrage bedraagt €2.060.800.
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
-19,91
Solvabiliteitsratio
16,80%
Structurele exploitatieruimte
€ 0
Weerstandsvermogen
€ 1.669.747
Totaal
€
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
- Afspraak is dat CJG Rijnmond tenminste 95% van de jeugdigen bereikt bij uitvoering van de wettelijke taken met betrekking tot jeugdgezondheidszorg. In 2017 is hier aan voldaan.
- Het budgettair kader bedraagt €100,77 (gewogen kindprijs uurtarief) voor het basistakenpakket. Dit is opgebouwd uit het tarief voor 0-4 jaar en 4-18 jaar. Het totale bedrag wordt bepaald per gemeente door het inwoners aantal gebaseerd op cijfers van het CBS.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
1.403.747
nog niet bekend
Vreemd vermogen
6.955.215
nog niet bekend
Totaal
8.358.962
nog niet bekend
Risico's
Risico's
- Samenwerking met 14 gemeenten binnen de RvhPB is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard blijft zich steeds inzetten op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
- De omvang van subsidies vanuit de deelnemende gemeenten voor maatwerk c.q. preventie is onzeker. Dit als gevolg van kortingen vanuit het Rijk op de jeugdhulp. Bij lagere vaststelling van de subsidie kan het lastig zijn voor CJG Rijnmond om de personele bezetting en kosten in overeenstemming te brengen met de beschikbare middelen.
- Het eigen vermogen staat onder druk en dreigt onvoldoende te worden om grote tegenvallers in de exploitatie op te vangen. Dit hangt samen met hogere loonkosten door landelijke kostenontwikkelingen en grilligheid van overheidsmaatregelen, die verhoging van premies voor sociale lasten of belastingen (bijvoorbeeld BTW) veroorzaken. Hierdoor kunnen tekorten in de exploitatie ontstaan, immers CJG Rijnmond is een organisatie zonder winststreven (OZW).
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
In 2017 is door CJG Rijnmond een start gemaakt met (uitvoering van de) ontwikkelagenda 2018-2021. Deze richt zich o.a. op flexibilisering van contactmomenten, zodat er lokaal meer maatwerk geleverd kan worden. Dit binnen het Landelijk Professioneel Kader zoals dit in de jeugdgezondheidszorg gehanteerd wordt en de strategische koers 2017-2020 van CJG Rijnmond. Doel is om ook op langere termijn de kwaliteit van zorg te borgen en tegelijkertijd de jeugdgezondheidszorg te transformeren in lijn met Thuis in de Wijk.
Voor 2018 wordt eenmalig het indexpercentage van het basistakenpakket opgehoogd naar 1,5%. Desondanks voorziet CJG Rijnmond een begrotingstekort van €600.000. Voor indexering op langere termijn zijn daarom nieuwe afspraken gemaakt. Dit in samenhang met een mogelijke herziening van afspraken over het weerstandsvermogen van CJG Rijnmond. Een regionale werkgroep zal in 2018 aan de RvhPB adviseren hierover.
De verwachting is dat het CJG Rijnmond voor komend jaar vasthoudt aan een vergelijkbare ophoging van het indexpercentage voor de plustaken, dan zal Nissewaard in overleg gaan over mogelijke wijziging van het lokale maatwerk. Voor 2018 is dit nog haalbaar binnen de begroting omdat de kosten voor het rijksvaccinatieprogramma nog door het Rijk bekostigd worden. De verwachting is dat vanaf 2019 de kosten van het Rijksvaccinatieprogramma door de gemeenten gedragen moeten worden. De intentie is om zonodig de betreffende plustaken door andere partijen over te laten nemen. Dit binnen het kader van Thuis in de Wijk.
Jeugdhulp Rijnmond
Openbaar belang
Openbaar belang
Binnen de nieuwe Jeugdwet zijn gemeenten deels verplicht om gezamenlijk (specialistische) jeugdhulp in te kopen. Voor de jeugdhulp in Rijnmond is daarom een gemeenschappelijke regeling in het leven geroepen (hierna GR JR). De uitvoering is belegd bij de inkooporganisatie van de gemeente Rotterdam.
Voor de jaarlijkse inleg, die Nissewaard levert, voert de GR JR de volgende taken uit:
- Het uitvoeren van de bovenlokale taken door middel van het contracteren en/ of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders van maatregelen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering. De jeugdhulp omvat de uitvoering van gesloten jeugdhulp, crisiszorg, pleegzorg, residentiële, intramurale zorg en/ of specialistische jeugdhulp. De taken worden uitgevoerd met in acht neming van bovenregionale of landelijke afspraken.
- Het bevorderen van gezamenlijk overleg tussen de gemeenten over de uitvoering van de wettelijke jeugdhulptaken.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College namens het College vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur (AB) dat uit 15 leden bestaat. Namens de subregio Voorne Putten/ Goeree Overflakkee heeft de wethouder van Goeree Overflakkee zitting in het Dagelijks Bestuur (DB).
Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten wordt te allen tijde gestreefd naar consensus. Indien het op hoofdelijke stemming aankomt, brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen waarbij het aantal inwoners van onder de 18 jaar meer is dan 10.000. Zij brengen voor elk volgend 10.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van dertien stemmen per gemeente. De gemeente Nissewaard heeft 2 stemmen.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
De bestuurlijke en ambtelijke vertegenwoordiging in de reguliere overleggen is gericht op het behartigen van onze lokale belangen. Daarnaast nemen we ambtelijk actief deel aan de stuurgroep resultaatbekostiging (met bijbehorende implementatieoverleg), de werkgroep transformatie en het bedrijfsvoeringsoverleg. De bijdrage bedraagt € 14.636.363.
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
0,72
Solvabiliteitsratio
6,38
Structurele exploitatieruimte
0
Weerstandsvermogen
€ 2.249.090
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
De GR JR zorgt voor een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van bovenlokale taken. Er is een regionale Transformatie Agenda voor 2017-2018 vastgesteld, die komend jaar de basis is voor doorontwikkeling van de (specialistische) jeugdhulp. Hierin staan 4 actielijnen:
- Het lokale netwerk als spil van de transformatie
- Specialistische jeugdhulp: vraaggericht, integraal, verbindend en in samenhang
- Veiligheid vraagt om samenwerking
- Leren van elkaar: lerende professionals en lerende netwerken
Doel van de GR JR is het tot stand brengen van een vraaggericht aanbod aan specialistische jeugdhulp. Dat betekent dat de ondersteuning licht is waar dat kan en zwaarder, als dat nodig is.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
€ 5.546.636
€ 2.249.090
Vreemd vermogen
€ 32.651.515
€ 36.107.263
Totaal
€ 38.198.151
€ 38.356.353
Risico's
Risico's
- De GR JR regelt alleen de inkoop van specialistische jeugdhulp. De gemeenschappelijke regeling heeft geen bezittingen, waardoor er geen balans is. Het financiële risico voor deelname aan de regeling is voor regiogemeenten niet aanwezig.
- In 2015 is de inleg van middelen in de GR JR per gemeente gebaseerd op het aantal jeugdigen in plaats van daadwerkelijke zorggebruik. De komende jaren groeit de GR JR toe naar een andere verdeelsleutel, waarbij zorggebruik wel leidend is. Dit betekent dat een eventuele over- of onderschrijding van het voor Nissewaard beschikbare budget wordt verrekend via de vlaktaks.
- Komend jaar wordt duidelijk wat de financiële consequenties zijn van de invoering van resultaatbekostiging. Zonodig zullen er beheersmaatregelen getroffen worden (bijvoorbeeld in de backoffice) om zicht te houden op de budgetuitputting.
- Samenwerking met 15 gemeenten binnen de GR JR is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
- Er heeft in 2017 een evaluatie van de regionale werkwijze binnen de GR JR plaatsgevonden. Op basis van de aanbevelingen worden komend jaar nieuwe afspraken gemaakt over de bestuurlijke en ambtelijke samenwerking.
- De nieuwe inkoop van specialistische jeugdhulp is in 2017 succesvol afgerond. De bijbehorende invoering van resultaatbekostiging is per 1 januari 2018 gestart. De nieuwe werkwijze moet in de komende maanden landen in de uitvoering. Dat betekent dat de toegang (JOT's en huisartsen) bepaalt wat er geleverd wordt en de gecontracteerde aanbieders zijn hoofdaannemer voor integrale, specialistische jeugdhulp.