Rapportage Interbestuurlijk Toezicht
FORMAT RAPPORTAGE INTERBESTUURLIJK TOEZICHT OVER 2017 | ||
Op te voeren door gemeente in P&C cyclus/jaarrekening | ||
Financiën | Groen / Oranje / Rood (inkleuren) | TOELICHTING ( korte en bondige teks t) |
Er is structureel en reëel begrotingsevenwicht | In de brief van de provincie Zuid-Holland d.d. 21-12-2017 is aangegeven dat de begroting 2018 voldoet aan de criteria voor repressief toezicht. De begroting is dan ook voor kennisgeving aangenomen. In de paragraaf Structureel en reëel resultaat is aangegeven dat Nissewaard erin geslaagd is om een reële en structurele begroting en meerjarenraming te presenteren. | |
Is er reden voor extra aandacht? | In de begroting 2018 - 2021 is rekening gehouden met ca € 3,8 miljoen per jaar aan baten precario kabels en leidingen van Stedin. Stedin heeft bezwaar gemaakt tegen de aanslagen hetgeen tot een juridische procedure heeft geleid. Hoewel met de in de begroting aanwezige buffer het eventueel wegvallen van deze baten voor zo'n € 3,2 miljoen kan worden opgevangen en de voorlopige doorrekening van de Startnota van het rijk voldoende ruimte laat zien om het eventuele resterende tekort van € 0,6 miljoen op te vangen, is het desalniettemin een risico dat aandacht behoeft. Daarnaast zijn binnen het Sociaal Domein diverse besparingen beoogd die nog wel gerealiseerd moeten worden. De belangrijkste betreft hier de werkwijze "Thuis in de Wijk". Tenslotte dient het jaarlijkse tekort als van de grenscorrectie Oudenhoorn, € 0,8 miljoen per jaar, uiterlijk in 2024 structureel in de begroting te zijn gedekt. Tot die tijd dient het (te ontvangen) verrekenbedrag als dekkingsmiddel. | |
Ruimtelijke ordening | Groen/Oranje/Rood | TOELICHTING ( korte en bondige teks t) |
De gemeentelijke bestemmingsplannen zijn aangepast aan de Verordening Ruimte 2014 (artikel 3.4 Verordening Ruimte) | Er zijn in Nissewaard twee structuurvisies vastgesteld: één voor voormalig Spijkenisse en één voor voormalig Bernisse. Alle bestemmingsplannen en of beheersverordeningen in Nissewaard zijn actueel. Voor het gehele grondgebied zijn beheersverordeningen en of bestemmingsplannen vastgesteld. | |
Is er reden voor extra aandacht? | Er is geen reden voor extra aandacht. | |
Omgevingsrecht | Groen/Oranje/Rood | TOELICHTING ( korte en bondige tekst ) |
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Milieu, Bouwen en Wonen | ||
Voor vergunningverlening, | Van de Dienst centraal milieubeheer Rijnmond | |
Is er reden voor extra aandacht? | nee, de acties zijn voor 2018 uitgezet. | |
Monumentenzorg | Groen/Oranje/Rood | TOELICHTING ( korte en bondige teks t) |
De gemeente beschikt over een deskundige adviescommissie met betrekking tot de (rijks)monumenten | De Erfgoedcommissie Nissewaard komt eens in de vier weken bij elkaar om plannen m.b.t. rijksmonumenten, beschermde stads- en dorpsgezichten en gemeentelijke monumenten te beoordelen. Daarnaast adviseert de commissie over het erfgoedbeleid van de gemeente. | |
Is er reden voor extra aandacht? | Er is geen reden voor extra aandacht. | |
Archief- en informatiebeheer | Groen/Oranje/Rood | TOELICHTING ( korte en bondige teks t) |
Het archief- en informatiebeheer van de gemeente zijn op orde | oranje | Zie Verslag over het archief- en informatiebeheer . |
Is er reden voor extra aandacht? | Ja. | Het Streekarchief bevindt zich in een fase waarin de invulling van de (brede) toekomstvisie uitgewerkt wordt. Dit zal naar verwachting ook positief bijdragen aan het oplossen van tekortkomingen in het (digitale) archief- en informatiebeheer van de aangesloten gemeenten. |
Huisvesting Vergunninghouders | Groen/Oranje/Rood | TOELICHTING ( korte en bondige teks t) |
De gemeente heeft volledig en tijdig voldaan aan de halfjaartaakstelling en er is geen achterstand | Gevraagde informatie | |
Voorsprong/achterstand per 1 januari van het verantwoordingsjaar (doorhalen wat niet van toepassing is) 100 | ||
Fase interventieladder op 1 januari - fase 1 | ||
Taakstelling eerste halfjaar van het verantwoordingsjaar 65 | ||
In het eerste halfjaar gehuisveste vergunninghouders 104 | ||
Voorsprong/achterstand per 1 juli van het verantwoordingsjaar (doorhalen wat niet van toepassing is) 61 | ||
Fase interventieladder op 1 juli - fase 1 | ||
Taakstelling tweede halfjaar van het verantwoordingsjaar 50 | ||
In het tweede halfjaar gehuisveste vergunninghouders 84 | ||
Voorsprong/achterstand per 31 december van het verantwoordingsjaar (doorhalen wat niet van toepassing is) 27 | ||
Fase interventieladder op 31 december - fase 2 "informatie opvragen en valideren". | ||
eventuele toelichting | ||
De achterstand wordt, zoals te zien is in bovenstaand overzicht, snel ingelopen. Op 21 december is er gesproken tussen Nissewaard en Provincie Zuid-Holland (PZH). Daarin is aangegeven dat Nissewaard per 1 januari 2018 een fase op de interventieladder stijgt. Gezien het hoge tempo waarmee de achterstand wordt ingelopen is in onderling overleg besloten om in maart te kijken hoe alles ervoor staat. Op basis van de stand van zaken op dat moment kan daadwerkelijk besloten worden tot een ambtelijk gesprek. | ||
Is er reden voor extra aandacht? | De achterstand wordt, zoals te zien is in bovenstaand overzicht, snel ingelopen. Op 21 december is er gesproken tussen Nissewaard en PZH. Daarin is aangegeven dat Nissewaard per 1 januari 2018 een fase op de interventieladder stijgt. Gezien het hoge tempo waarmee de achterstand wordt ingelopen is in onderling overleg besloten om in maart te kijken hoe alles ervoor staat. Op basis van de stand van zaken op dat moment kan daadwerkelijk besloten worden tot een ambtelijk gesprek. |