Financiële toelichting per programma
Bedragen x € 1.000 | Begroting 2017 | Rekening 2017 | Verschil |
---|---|---|---|
Lasten | 5.873 | 5.093 | 898 |
Baten | 1.794 | 1.911 | -118 |
Saldo programma | 4.080 | 3.182 | 780 |
Reserves | -360 | -31 | -329 |
Saldo na bestemming | 3.720 | 3.151 | 568 |
Taakveld | Bedrag verschil (x 1.000) | Voordelig of nadelig (V/N) | Toelichting |
Bestuur | € 33 | V | Europe for Citizens |
€ 25 | V | Gemeenteraad | |
€ 69 | V | Burgemeester en Wethouders | |
€ 132 | V | Burgemeester en Wethouders € 132.000. | |
€ 31 | V | Metropoolregio | |
Burgerzaken | € 98 | V | Zaaksysteem |
€ 49 | V | Syntrophos | |
€ 329 | V | Op het projectbudget KCC is een incidenteel voordeel van 329.000. De middelen komen uit de reserve KCC en worden overgeheveld naar 2018. Per saldo is deze post neutraal. Een deel van het budget heeft betrekking op het zaaksysteem. De kosten hiervoor gaan lopen vanaf 2018. De kosten voor de andere onderdelen procesoptimalisatie en klant centraal zijn in 2017 lager uitgevallen. Het zwaartepunt van de uitvoering komt in 2018 te liggen. | |
€ 43 | V | Het voordeel van 43.000 heeft betrekking op middelen voor het telefonisch informatie systeem. Dit wordt grotendeels verklaard door een onderbesteding op de kosten voor automatisering. Een deel van de kosten zijn kosten die doorbelast worden vanuit Syntrophos die centraal zijn verwerkt op programma 9. Daarnaast zijn een aantal projecten later gestart. | |
€ 23 | V | Het budget bevolkingsadministratie is beschikbaar voor noodzakelijke uitgaven (bedrijfsvoering). Meerjarig blijkt dat het begrotingsjaar voor dit budget met een voordelig saldo wordt afgesloten. Verwacht wordt dat de onderbesteding voor een bedrag van 10.000 structureel zal zijn. | |
€ 57 | V | Formatielasten |
Bedragen x € 1.000 | Begroting 2017 | Rekening 2017 | Verschil |
---|---|---|---|
Lasten | 7.229 | 7.050 | 237 |
Baten | 336 | 394 | -58 |
Saldo programma | 6.893 | 6.656 | 179 |
Reserves | -12 | -12 | 0 |
Saldo na bestemming | 6.881 | 6.662 | 219 |
Taakveld | Bedrag verschil (x 1.000) | Voordelig of nadelig (V/N) | Toelichting | Baten of Lasten (B/L) | Incidenteel of structureel (I/S) |
Crisis-beheersing en brandweer | € 38 | V | Schenkelweg 90 brandweerkazerne De verhuizing is afgerond in 2017, echter een nieuwe huurovereenkomst met de VRR voor de Schenkelweg is nog niet opgesteld. Dit is noodzakelijk omdat minder m2 worden verhuurd. Oorzaak is dat er nog geen overeenstemming is tussen de gemeente en de VRR over de verhuurvoorwaarden (discussie omtrent onderhoud). Als gevolg hiervan heeft de VRR nog de oude huurprijs voldaan, waardoor een positief saldo van € 38.088,- is ontstaan. | B | I |
Openbare orde en Veiligheid | € 21 | V | Cameratoezicht | L | I |
€ 64 | V | Inhuur parkeercontrole | L | I | |
€ 45 | V | Formatielasten | L | I |
Bedragen x € 1.000 | Begroting 2017 | Rekening 2017 | Verschil |
---|---|---|---|
Lasten | 46.666 | 39.768 | 4.960 |
Baten | 24.819 | 22.882 | 1.938 |
Saldo programma | 21.846 | 16.886 | 6.897 |
Reserves | -3.492 | -2.479 | -1.014 |
Saldo na bestemming | 19.585 | 18.247 | 1.338 |
Taakveld | Bedrag verschil (x 1.000) | Voordelig of nadelig (V/N) | Toelichting | Baten of Lasten (B/L) | Incidenteel of structureel (I/S) |
Verkeer en wegen | € 2.393 | V | Uitvoeringsplan verhardingen 2017 | L | I |
€ 29 | V | Onderhoud wegmarkeringen | L | I | |
€ 54 | V | Onderhoud verkeerslichten | L | I | |
€ 291 | V | Rente kapitaallasten | L | I | |
€ 53 | N | Afschrijving kapitaallasten | L | I | |
€ 487 | V | Bijdrage GREX infrastructurele werken | B | I | |
€ 40 | V | Dagelijks onderhoud verhardingen | L | I | |
€ 149 | V | Inkomsten degeneratie | B | I | |
€ 73 | V | Dagelijks onderhoud kunstwerken | L | I | |
€ 404 | V | Uitvoeringsplan CTK 2017 | L | I | |
€ 168 | V | Groot onderhoud openbare verlichting | L | I | |
€ 206 | N | Aanpak zwerfvuil | L | I | |
€ 181 | V | Vergoeding Zwerfvuil | B | I | |
€ 105 | V | WUP Zuidwest | L | I | |
€ 89 | V | WUP Zuidwest | B | I | |
€ 59 | V | Herinrichting WC Akkerhof | L | I | |
€ 75 | V | Winkelcentrum Maaswijk Als gevolg van de uitbreiding van winkelcentrum Maaswijk is de openbare ruimte opnieuw ingericht. De gemeente heeft de aannemer geselecteerd en de opdracht voor de uitvoering van de werkzaamheden verzorgt (de facturen betaalt). De doorbelasting van de kosten aan de eigenaar heeft plaatsgevonden. De kosten en doorbelasting zijn echter verantwoord onder programma 4, taakveld 401 Beheer overige gebouwen | L | I | |
€ 59 | N | Onkruidbestrijding | L | I | |
€ 25 | N | Inkomsten reclame | B | I | |
€ 33 | V | Formatielasten | L | B | |
€ 2.226 | N | Dotaties aan reserves | L | I | |
€ 1.142 | N | Onttrekking aan reserves | B | I | |
€ 47 | V | Bijspijkeren | L | I | |
Parkeren | € 220 | N | Inkomsten parkeergarages | B | I |
€ 90 | V | Inkomsten buitenparkeren | B | I | |
208 | V | Onderhoud parkeergarages Op het onderhoud op de parkeergarages is een voordeel te zien van € 207.587. Dit voordeel wordt, conform de nota reserves en voorzieningen, gestort in de reserve onderhoud gebouwen. | L | I | |
38 | V | Kapitaallasten parkeerbedrijf | L | S | |
27 | V | Overige kosten algemeen Op de overige kosten algemeen is een voordeel te zien van € 27.471 | L | I | |
33 | V | Schoonmaakkosten parkeergarages | L | I | |
53 | V | Energiekosten parkeergarages | L | I | |
208 | N | Dotaties aan reserves | R | I | |
117 | N | Dotaties aan reserves Het overschot op de parkeerexploitatie wordt conform de nota reserves en voorzieningen gestort in de reserve parkeren (zie ook programma 2 taakveld 0202 | R | I | |
Openbaar groen en openlucht recreatie | € 100 | V | Groot onderhoud groen / bijdrage uitvoeringsplan verhardingen | L | I |
€ 134 | V | Groot onderhoud spelen / bijdrage uitvoeringsplan verhardingen | L | I | |
€ 25 | N | Onderhoud groen | L | I | |
€ 99 | V | Cyclisch onderhoud bomen | L | I | |
€ 110 | V | Baggeren | L | I | |
€ 32 | N | Pachtsommen kermis | B | S | |
€ 27 | V | Krekenplan | L | I | |
€ 25 | V | Formatielasten | L | I | |
€ 223 | N | Onttrekking reserves | B | I | |
Riolering | € 449 | V | Dotatie voorziening gemalen | L | I |
€ 107 | V | Energiebelasting gemalen | L | I | |
€ 59 | V | Bijdrage Waterschap | L | I | |
€ 110 | V | Onderhoud gemalen | L | I | |
€ 361 | V | Kapitaallasten riolering | L | I/S | |
€ 372 | V | Dotatie voorziening Riolering | L | I | |
€ 1.594 | N | Onttrekking voorziening Riolering | B | I | |
Afval | € 116 | V | Dotatie voorziening | L | I |
€ 36 | N | Ondergrondse opslag en afval | L | I | |
€ 62 | V | Gemeentewerf Zuidland | L | I | |
€ 35 | V | Regiefunctie Reinis | L | I | |
€ 26 | N | Verwerkingskosten PMD | L | S | |
€ 250 | V | Inkomsten afvalfonds en WeCycle | B | S | |
€ 500 | N | Dividend Reinis | B | I | |
€ 29 | V | Formatielasten | B | I | |
€ 57 | N | Dotaties aan reserves | L | I | |
€ 128 | V | Onttrekking reserves | B | I | |
Milieubeheer | € 40 | N | Milieubeleid | L | I |
€ 24 | V | Milieubeleid | B | I | |
€ 867 | V | Uitkoop woningen onder hoogspanningsmasten | L | I | |
€ 40 | V | Windpark Hartelbrug II | L | I | |
Begraaf-plaatsen en crematoria | € 52 | V | Ruiming begraafplaats Zuidland | L | I |
€ 24 | N | Onderhoud begraafplaats | L | I | |
€ 29 | N | Onttrekking reserves | B | I |
Bedragen x € 1.000 | Begroting 2017 | Rekening 2017 | Verschil |
---|---|---|---|
Lasten | 30.944 | 35.596 | -2.257 |
Baten | 26.475 | 28.870 | -2.395 |
Saldo programma | 4.469 | 6.726 | -4.652 |
Reserves | -896 | -754 | -142 |
Saldo na bestemming | 4.687 | 6.963 | -2.275 |
Taakveld | Bedrag verschil (x 1.000) | Voordelig of nadelig (V/N) | Toelichting | Baten of Lasten (B/L) | Incidenteel of structureel (I/S) |
Beheer overige gebouwen en gronden | € 202 | V | Belaste verhuur gronden | B | S |
€ 246 | N | Erfpachters algemeen | B | S | |
€ 34 | N | Vrijval afkoopsommen erfpacht | B | S | |
€ 28 | N | MVA gronden | L | S | |
€ 3.408 | N | Verkoop blote eigendommen | L | I | |
€ 4.048 | V | Verkoop blote eigendommen | B | I | |
€ 34 | V | Woonwagencentrum | L | I | |
€ 35 | N | Exploitatie rentegevende eigendommen | L | I | |
€ 96 | N | Grondverkopen niet Grex | L | I | |
€ 75 | V | Grondverkopen niet Grex | B | I | |
€ 33 | V | Formatielasten | L | I | |
€ 71 | V | Beheer & projecten | B | I | |
€ 50 | V | Onderzoek & advies | L | I | |
€ 200 | N | Anne Frankstraat 26A Naar aanleiding van het voorgenoemde zijn de financiële opbrengsten voor de gemeente niet ten gunste van de begroting 2017 gekomen. Naar verwachting worden de opbrengsten in het 1ste kwartaal van 2018 bijgeschreven op de rekening van de gemeente. Vervolgens wordt de boekwaarde van het activum afgeboekt en zal het restant van de opbrengst worden gestort in de reserve verkoopresultaten gebouwen. | B | I | |
€ 140 | N | Schades/eigen risico De afspraak is dat het voor- of nadeel respectievelijk wordt gedoteerd of onttrokken aan de algemene reserve, omdat op voorhand de schadebehandelingskosten en schadevergoedingen niet representatief zijn te ramen. De kosten qua schadeherstel zijn zowel in aantallen als in omvang hoger uitgevallen dan in 2016. In samenwerking met de afdeling Financiën zal onderzoek worden gedaan naar een representatieve raming. | L | I | |
€ 41 | V | Schades/eigen risico | B | I | |
€ 38 | N | Verzekeringen | L | I | |
€ 47 | V | Verzekeringen | B | I | |
€ 180 | V | Asbestinventarisatie In het 3de/4de kwartaal van 2017 is het asbestbeleid vastgesteld door het college van B&W en de gemeenteraad. Het beleid bevat uitgangspunten/spelregels over hoe om te gaan met asbest in de gemeentelijke accommodaties. Deze uitgangspunten/spelregels zijn opgenomen in de aanbestedingsstukken van de asbestinventarisaties. De aanbestedingprocedure is gestart in het 4de kwartaal van 2017. In het eerste kwartaal van 2018 is de opdracht gegund aan een leverancier. In maart 2018 zullen de inventarisaties starten. Bij de overhevelingen naar 2018 is het budget reeds opgenomen. | L | I | |
€ 300 | V | Panden AOB algemeen De onderhandelingen zijn in het 1ste kwartaal van 2018 afgerond. De accommodaties zullen uiterlijk in het 2de kwartaal van 2018 overgedragen worden aan de gemeente Nissewaard. | B | I | |
€ 30 | N | Panden AOB algemeen | L | I | |
€ 99 | N | Onderhoud gebouwen | L | I | |
€ 192 | N | Kapitaallasten | L | I | |
€ 62 | N | Onttrekking reserves | B | I | |
€ 80 | N | Onttrekking reserves | B | I | |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur | € 28 | V | Weekmarkt | L | I |
Grondexploitatie | € 99 | V | Plankosten grondexpoitaties De gewijzigde methodiek heeft als gevolg dat kosten die in de algemene dienst waren geboekt zijn gecorrigeerd naar de grondexploitaties. Hiermee was in de begroting nog geen rekening gehouden. | L | S |
€ 124 | V | Dotatie Reserve | L | I | |
€ 41 | N | Onttrekking reserve | B | I | |
€ 1.540 | N | Grondexploitaties | L | I | |
Wonen en bouwen | € 134 | V | Implementatie omgevingswet | B | I |
€ 90 | V | Bouwvergunningen | B | I |
Bedragen x € 1.000 | Begroting 2017 | Rekening 2017 | Verschil |
---|---|---|---|
Lasten | 10.361 | 9.616 | 372 |
Baten | 2.756 | 2.384 | 372 |
Saldo programma | 7.605 | 7.232 | 745 |
Reserves | -219 | -216 | -2 |
Saldo na bestemming | 7.386 | 7.075 | 311 |
Taakveld | Bedrag verschil (x 1.000) | Voordelig of nadelig (V/N) | Toelichting | Baten of Lasten (B/L) | Incidenteel of structureel (I/S) |
Onderwijs-huisvesting | € 38 | N | Huisvestingsverordening | L | I |
€ 44 | V | Energielasten onderwijsgebouwen Er zijn drie van de vier scholen overgedragen aan de schoolbesturen. In het vervolg zijn hier de budgetten nog niet op aangepast. Met de 1e Turap worden de budgetten ten aanzien van energie in zijn volledigheid herzien en wordt dit budget herverdeeld over het budget energie. | L | I | |
€ 51 | N | Beveiligingskosten onderwijsgebouwen | L | I | |
€ 58 | V | Onderhoud onderwijsgebouwen Het onderhoud aan de gebouwen is lager uitgevallen dan oorspronkelijk geraamd | L | I | |
€ 58 | N | Dotaties reserves | R | I | |
Onderwijs-beleid en leerling-zaken | € 147 | V | Wet O.K.E. middelen. | L | I |
€ 75 | V | Volwasseneneducatie. | L | I | |
€ 82 | V | Kwalificatieplicht. | L | I | |
€ 103 | V | Peuterspeelzaalwerk Vanuit het Rijk zijn extra middelen ad € 92.609 voor 2017 vanuit het Rijk beschikbaar gesteld voor de voorschoolse voorziening peuters. Deze zijn middels het college-advies van de meicirculaire 2016 bestemd voor het beleidsveld. Deze middelen zijn overgeheveld en zullen in 2018 worden meegenomen in het totaalpakket aan uitgaven voor peuterspeelzaalwerk. | L | I | |
€ 175 | V | Convenant VSV | L | I | |
€ 46 | V | Formatielasten | L | I |
Bedragen x € 1.000 | Begroting 2017 | Rekening 2017 | Verschil |
---|---|---|---|
Lasten | 15.613 | 14.617 | 753 |
Baten | 3.385 | 3.141 | 243 |
Saldo programma | 12.229 | 11.475 | 997 |
Reserves | -992 | -1.575 | 583 |
Saldo na bestemming | 11.468 | 10.980 | 488 |
Taakveld | Bedrag verschil (x 1.000) | Voordelig of nadelig (V/N) | Toelichting | Baten of Lasten (B/L) | Incidenteel of structureel (I/S) |
Sportbeleid en activering | € 119 | V | Gezond in de stad | L | I |
€ 33 | V | Subsidies Sport | L | I | |
€ 109 | V | Impuls Brede Sport | L | I | |
Sportaccommodaties | € 36 | V | Sportparken | L | I |
€ 65 | V | Onderhoud sportaccommodaties | L | I | |
€ 49 | V | Voetbalcomplex Toldijk Zuid | L | I | |
€ 65 | N | Mutaties reserves | R | I | |
Cultuurpresentatie – prod -participat | € 26 | V | Beheer gebouw theater | L | I |
€ 30 | N | Verhuur theater | L | S | |
€ 50 | V | Activiteiten leefbaarheid & cultuur | L | I | |
€ 176 | N | Theaterprogrammering | L | S | |
€ 36 | V | Horeca | B | S | |
€ 24 | N | CvdK -cursussen | B | S | |
Cultureel erfgoed | € 100 | V | Voorschot molenstichting | L | I |
€ 32 | N | Het onderhoud aan de gebouwen is hoger uitgevallen dan geraamd | L | I | |
€ 32 | V | Het hierboven genoemde nadeel op onderhoud wordt conform de nota reserves en voorzieningen onttrokken uit de reserve onderhoud gebouwen | B (R) | I | |
Buiten-stedelijke recreatie | € 32 | V | Buitenstedelijke recreatie | L | I |
€ 88 | V | Aanpak recreatieve voorzieningen | L | I | |
€ 40 | V | Haventje Vaandrager | L | I | |
€ 410 | V | Rondje Voorne Putten | L | I | |
€ 142 | N | Voor het beheerplan Bomen is een onttrekking geraamd aan de reserve Beheer. Deze onttrekking is gesaldeerd met de overige mutaties van de reserve en verantwoord onder programma 3, taakveld Verkeer en Wegen. | R | I |
Bedragen x € 1.000 | Begroting 2017 | Rekening 2017 | Verschil |
---|---|---|---|
Lasten | 110.319 | 109.955 | 4.778 |
Baten | 36.543 | 40.956 | -4.414 |
Saldo programma | 73.777 | 68.999 | 364 |
Reserves | -5.742 | -6.077 | 336 |
Saldo na bestemming | 70.853 | 70.291 | 563 |
Taakveld | Bedrag verschil (x 1.000) | Voordelig of nadelig (V/N) | Toelichting | Baten of Lasten (B/L) | Incidenteel of structureel (I/S) |
Samenkracht en burger-participatie | € 35 | N | Wet Kinderopvang | L | S |
€ 55 | V | Kwaliteitszorg Kinderopvang (SD) | L | I | |
€ 684 | V | Asielinstroom jeugddeel (SD) | L | I | |
€ 314 | V | Lokale preventie jeugd (SD) | L | I | |
€ 130 | N | Collectief Vervoer (SD) | L | I | |
€ 142 | V | Mantelzorg (SD) | L | S | |
€ 66 | V | Kerngericht werken | L | I | |
€ 25 | V | Vluchtelingenwerk | L | I | |
€ 65 | V | Formatielasten Op dit taakveld is een voordeel op de formatielasten. (Zie ook de uitputting van de personeelslasten in de paragraaf Bedrijfsvoering.) | L | I | |
€ 938 | N | Dotatie aan reserve SD | R | I | |
€ 69 | N | Onderhoud gebouwen | R | I | |
€ 28 | N | Wijkcentrum de Kreek | L | S | |
Wijkteams | € 595 | V | Thuis in de wijk (SD) | L | I |
€ 567 | V | Innovatie & Instrumentarium budget (SD ) | L | I | |
€ 206 | N | Resultaatbekostiging jeugd (SD) | R | I | |
€ 139 | N | Dotatie aan reserve SD De voordelen op de budgetten van het Sociaal Domein worden, volgens vastgesteld beleid, gestort in de reserve Sociaal Domein. | R | I | |
Inkomens-voorziening-en | € 40 | V | BUIG lasten (SD) | L | I |
€ 39 | N | BUIG baten (SD) | B | I | |
€ 170 | V | Minimabeleid (SD) | L | I | |
€ 161 | N | Dotatie aan reserve SD De voordelen op de budgetten van het Sociaal Domein worden, volgens vastgesteld beleid, gestort in de reserve Sociaal Domein. | R | I | |
€ 93 | V | Formatielasten Op dit taakveld is een voordeel op de formatielasten. (Zie ook de uitputting van de personeelslasten in de paragraaf Bedrijfsvoering.) | L | I | |
Begeleiden-de partici-patie | € 185 | V | Liquidatie welplaat | B | I |
€ 2.406 | N | Voorne Putten Werkt | L | I | |
€ 206 | N | Groepsbegeleiding | L | I | |
€ 232 | V | Onttrekking aan reserve SD De nadelen op de budgetten van het Sociaal Domein worden, volgens vastgesteld beleid, onttrokken aan de reserve Sociaal Domein. | R | I | |
Arbeids-participatie | € 379 | V | Asielinstroom re-integratiedeel (SD) | L | I |
€ 114 | V | Participatiebudget (SD) | L | I | |
€ 107 | V | Motie werkimpuls (SD) | L | I | |
€ 303 | V | Garantiebanen (SD) | L | I | |
€ 1.069 | V | Subsidie ESF | B | I | |
€ 784 | N | Dotatie aan reserve SD De voordelen op de budgetten van het Sociaal Domein worden, volgens vastgesteld beleid, gestort in de reserve Sociaal Domein. | R | I | |
Maatwerk-voorziening-en (WMO) | € 92 | N | Aanpassingen aan huis (SD) | L | I |
€ 394 | N | Huur van hulpmiddelen (SD) | L | S | |
€ 470 | V | Onttrekking aan reserve SD De nadelen op de budgetten van het Sociaal Domein worden, volgens vastgesteld beleid, onttrokken aan de reserve Sociaal Domein. | R | I | |
€ 100 | N | Formatielasten Op dit taakveld is een nadeel op de formatielasten. In 2017 is extra inhuur nodig geweest voor de uitvoering van de Wmo. (Zie ook de uitputting van de personeelslasten in de paragraaf Bedrijfsvoering.) | L | I | |
Maatwerk-dienstverle-ning 18+ | € 35 | V | MO Platform (SD) | L | I |
€ 649 | N | Begeleiding (SD) | L | I | |
€ 246 | N | Eigen bijdragen Wmo (SD) | B | S | |
€ 64 | N | Schuldhulpverlening bemiddelingskosten | L | I | |
€ 135 | N | Huishoudelijke hulp | L | S | |
€ 115 | V | PGB Wmo (SD) | L | S | |
€ 69 | V | PGB beschermd wonen (CT) | L | S | |
€ 126 | N | Formatielasten Op dit taakveld is een nadeel op de formatielasten. In 2017 is extra inhuur nodig geweest voor de uitvoering van de Wmo. (Zie ook de uitputting van de personeelslasten in de paragraaf Bedrijfsvoering.) | L | I | |
€ 997 | V | Onttrekking aan reserve SD De nadelen op de budgetten van het Sociaal Domein worden, volgens vastgesteld beleid, onttrokken aan de reserve Sociaal Domein. | R | I | |
Geëscaleer-de zorg 18+ | € 50 | V | Centrumtaken lokaal (SD) | L | I |
€ 205 | V | Eigen bijdrage beschermd wonen (CT) | B | S | |
€ 250 | V | Maatschappelijke opvang (CT). Voor pilots maatschappelijke opvang is € 150.000 beschikbaar gesteld, maar pilots zijn later gestart of gaan pas in 2018 starten. Het overschot hierop wordt overgeheveld naar 2018. Daarnaast is er een voordeel van € 48.000 op de maatwerkvoorzieningen, doordat er minder acute situaties waren. | L | I | |
€ 249 | V | Vrouwenopvang (CT) Het voordeel heeft grotendeels betrekking op lagere uitgaven voor het actieprogramma Huiselijk Geweld. Het programma is gestart in 2017, maar de uitgaven lopen achter op de planning. Het overschot van € 170.000 is overgeheveld naar 2018. | L | I | |
€ 111 | V | Beschermd wonen (CT) Voor Maatwerk en spoedregeling beschermd wonen was in de begroting in totaal € 200.000 gereserveerd. Echter hier is in beperkte mate gebruik van gemaakt wat het voordeel op beschermd wonen verklaard. | L | I | |
€ 677 | N | Mutatie reserve CT De voordelen op de budgetten van de centrumtaken (CT) ad € 677.000 worden, volgens vastgesteld beleid, gestort in de reserve Centrumtaken. De budgetten uit de overheveling 2016/2017 zijn niet volledig besteed, hierdoor wordt in 2017 voor 180.000 minder onttrokken aan de reserve Centrumtaken. | R | I | |
€ 44 | N | Dotatie aan reserve SD De voordelen op de budgetten van het Sociaal Domein worden, volgens vastgesteld beleid, gestort in de reserve Sociaal Domein. | R | I | |
Volksgezondheid | € 67 | N | Gezondheidsdient/collectieve preventie (SD)Het nadeel op de lasten wordt verklaard door de kosten van kwaliteitszorg kinderopvang. Het budget voor deze kosten staat geraamd op taakveld samenkracht en burgerparticipatie en de realisatie is geboekt op dit taakveld. Per saldo neutraal. Het voordeel van de baten heeft betrekking op de vrijval uit de liquidatie van de GGD in 2012. Dit stond eerder nog op de balans en valt nu vrij in de exploitatie. | L | I |
€ 6 | V | Onttrekking aan reserve SD De nadelen op de budgetten van het Sociaal Domein worden, volgens vastgesteld beleid, onttrokken aan de reserve Sociaal Domein. | R | I |
Bedragen x € 1.000 | Begroting 2017 | Rekening 2017 | Verschil |
---|---|---|---|
Lasten | 19.329 | 19.071 | 265 |
Baten | 0 | 7 | -7 |
Saldo programma | 19.329 | 19.064 | 258 |
Reserves | -683 | -640 | -43 |
Saldo na bestemming | 18.646 | 18.575 | 71 |
Taakveld | Bedrag verschil (x 1.000) | Voordelig of nadelig (V/N) | Toelichting | Baten of Lasten (B/L) | Incidenteel of structureel (I/S) |
Maatwerkdienstverlening 18- | € 131 | N | PGB Jeugd (SD) | L | S |
€ 440 | V | Lokale inkoop Jeugd (SD) | L | I | |
€ 62 | V | Dyslexie (SD) | L | I | |
€ 282 | N | Bijdrage GR JR | L | I | |
€ 74 | N | Basis JGGZ | L | I | |
€ 45 | N | GGZ Jeugd GR | L | I | |
€ 206 | V | Resultaatbekostiging jeugd (SD) | L | I | |
€ 52 | V | Formatielasten Op dit taakveld is een voordeel op de formatielasten. (Zie ook de uitputting van de personeelslasten in de paragraaf Bedrijfsvoering.) | L | I | |
€ 194 | N | Dotatie aan reserve SD De voordelen op de budgetten van het Sociaal Domein worden, volgens vastgesteld beleid, gestort in de reserve Sociaal Domein. | R | I |
Bedragen x € 1.000 | Begroting 2017 | Rekening 2017 | Verschil |
---|---|---|---|
Lasten | 39.933 | 53.735 | -1.949 |
Baten | 183.625 | 195.477 | -11.853 |
Saldo programma | -143.692 | -141.742 | -13.802 |
Reserves | -2.003 | -1.867 | -136 |
Saldo na bestemming | -143.227 | -142.444 | -782 |
Taakveld | Bedrag verschil (x 1.000) | Voordelig of nadelig (V/N) | Toelichting | Baten of Lasten (B/L) | Incidenteel of structureel (I/S) |
Overhead ondersteu-nende organisatie | € 328 | N | Voorne Putten Werkt Vanaf 1 januari 2017 is de nieuwe B.V.. Voorne-Putten Werkt operationeel geworden. De begrotingswijziging om het personeel van oud Welplaat naar de afdeling Voorne Putten Werkt (circa 40 fte) in de begroting 2017 van Nissewaard te verwerken is niet ter besluitvorming aan de raad aangeboden. Het betreft een technische uitwerking van de eerder genomen besluiten door de raad, die wel in de begroting van 2018 is verwerkt. Het gevolg voor de jaarrekening is een neutrale (incidentele) afwijking in de baten en lasten in programma 7 en 9 (overhead). De afwijking met betrekking tot VPW in de programma’s 7 en 8 zijn dus per saldo neutraal. | L | I |
€ 46 € 142 | N V | Stadhuis -advieskosten Stadhuis-energiekosten | L L | I I | |
€ 34 | N | Stadhuis-schoonmaakkosten | L | I | |
€ 44 | V | Stadhuis-beveiligingskosten | L | I | |
€ 27 | V | Risicobeheer en schadebehandeling | L | I | |
€ 26 | N | Onderhoudkosten Stadhuis en rayonkantoren | L | I | |
€ 26 | V | Mutaties reserves | B | I | |
€ 45 | V | Stadhuis-kapitaallasten | L | I | |
€ 49 € 24 | N V | Evenementen Voor diverse evenementen hebben derden een bijdrage in de kosten betaald. Dit bedrag is hoger dan voorgaande jaren mede door versterkte betrokkenheid van de bedrijven bij de evenementen en verbeterde economische omstandigheden. | L B | I I | |
€ 63 € 44 | N V | Citymarketing Voor diverse activiteiten hebben derden een bijdrage in de kosten betaald. Het vermelde bedrag is hoger dan voorgaande jaren mede door ontvangsten die betrekking hebben op activiteiten uit 2016, versterkte betrokkenheid van de bedrijven bij de evenementen en verbeterde economische omstandigheden. | L B | I I | |
€ 26 | V | Rechtsbescherming | L | I | |
€ 33 | V | Documentaire informatie verzorging De kosten voor uitbesteed werk voor o.a. digitalisering bouwdossiers en onderhoud Corsa zijn lager uitgevallen dan geraamd. Aankomend jaar zullen de kosten hoger uitvallen ivm een geplande update van Corsa. Dit budget zal eventueel ook ingezet moeten worden om de kosten van het zaaksysteem te bekostigen. | L | I | |
€ 31 | V | I Pads | L | I | |
€ 337 | N | Regelingen en afspraken personeel De kosten voor regelingen en afspraken personeel (o.a. ww uitkeringen, kosten WGA, parkeerabonnementen) zijn hoger uitgevallen dan begroot. Dit nadeel wordt grotendeels gecompenseerd door hogere inkomsten (o.a. teruggaaf loonheffing 2011, loonscan 2013 t/m 2015, bijdrage WGA). | L | I | |
€ 425 | N | Personeelslasten in de overhead | L | I | |
€ 327 | V | DVO Syntrophos | L | I | |
Treasury | € 49 € 650 | V N | Dividend Hogere inkomsten uit dividend o.a. BNG. Opbrengst doorbelaste rente is lager uitgevallen dan geraamd. Dit valt weg tegen diverse voordelen op de andere programma’s kosten rente. | B B | I I |
OZB woningen | € 88 | V | Het totale voordeel op OZB woningen bedraagt € 135.000 | L | I |
OZB niet-woningen | € 37 | V | Het totale voordeel op OZB niet woningen bedraagt € 53.000 | L | I |
Belasting overig | € 14.379 | N | Precario | L | I |
Algemene uitkering overige uitkeringen Gemeente-fonds | € 456 | N | Algemene uitkering | B | I |
Overige baten en lasten | € 50 | N | Masterplan | L | I |
€ 120 | V | Dit voordeel ad 120.000 heeft betrekking op de personeelslasten van het cluster bewonerszaken. Tegenover dit voordeel staat een nadeel op het taakveld overhead ondersteunende organisatie. | L | I | |
€ 101 | V | Onvoorzien Op het budget Onvoorzien is geen beroep gedaan | L | I | |
€ 75 € 353 | N V | Saldi kostenplaats Concernstaf | L B | I I | |
€ 68 € 80 | N V | Incidentele looneffecten | L B | I I | |
€ 124 € 1.324 | N V | IKB | L L | I I |