Gemeenschappelijke regeling
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Openbaar belang
Openbaar belang
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gestart. De metropoolregio
Rotterdam Den Haag behartigt de belangen van een integraal verkeers- en vervoerssysteem
in het gebied middels een ingerichte Vervoersautoriteit. Daarnaast richt de organisatie zich
op de versterking van het economisch vestigingsklimaat in de regio.
De Agenda Economisch Vestigingsklimaat beschrijft de bundeling van krachten binnen het
gebied van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag om de economie binnen het gebied te versterken. Deze activiteit valt binnen het kader van de WGR.
De Strategische Bereikbaarheidsagenda is gericht op de verbetering van het verkeers- en
vervoersysteem binnen de metropoolregio. Zij sluit aan bij de activiteiten binnen de
vervoerregio’s Rotterdam en Haaglanden. De Agenda biedt het inhoudelijke vertrekpunt met
de ambities, die worden meegegeven aan de nieuwe Vervoersautoriteit MRDH voor verdere
uitwerking. De benodigde financiële middelen komen geheel ten laste van de Brede DoelUitkering (BDU).Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd in de adviescommissies, bestuurscommissies en het algemeen bestuur . Het algemeen bestuur bestaat uit 172 leden.
Stemverhouding
Stemverhouding
4,3%
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
€ 212.653
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
97,4 %
Solvabiliteitsratio
0,5 %
Structurele exploitatieruimte
-0,8%
Weerstandsvermogen
€ 100.000
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
0%
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
Opstellen en uitvoeren werkplannen Economisch Vestigingsklimaat en uitvoeren agenda
vervoerautoriteit door de MRDH. Leveren van inbreng in de verschillende werkgroepen door
gemeente.Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
2.590.025
7.425.581
Vreemd vermogen
565.988.682
1.348.170.234
Totaal
568.578.707
1.355.595.815
Risico's
Risico's
Wanneer onvoldoende input wordt geleverd vanuit de gezamenlijke gemeenten op VoornePutten,
kunnen er kansen worden gemist. Onvoldoende samenhang en samenwerking met
het onderwijs en het bedrijfsleven kunnen leiden tot suboptimale resultaten.Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
Evaluatie GR
Het functioneren van de GR MRDH is in 2017 geëvalueerd. Daarbij is ingezoomd op vier deelterreinen: 1. Het verhaal / de inhoud, 2. Governance, 3. Ambtelijke ondersteuning en 4. Informatievoorziening en communicatie. De MRDH-samenwerking heeft draagvlak, betrokkenen zien meerwaarde: de afgelopen drie jaar is een stevige basis gelegd voor versterking van de positie van onze regio, zo concludeerden de onderzoekers. Per thema zijn aanbevelingen gedaan. De belangrijkste verbeterpunten hebben betrekking op de samenhang op de inhoud tussen werkvelden en tussen regionaal en lokaal beleid en de betrokkenheid van de gemeenteraden. De aanbevelingen worden breed herkend; de zienswijzen zijn positief kritisch van toon. In 2018 worden de aanbevelingen uitgewerkt. Daarbij zal met name de betrokkenheid van de raad bij de MRDH aan de orde komen. Vragen die hierbij moeten worden beantwoord zijnop welke wijze de gemeenteraad de betrokkenheid bij de MRDH verder vorm wenst te geven: wil de raad inzetten op een eigen klankbordgroep of wordt geopteerd voor een gezamenlijk optreden en vormgeven van de betrokkenheid van de gezamenlijke raden van Voorne-Putten.Strategische agenda MRDH 2018 - 2022
In het najaar van 2017 heeft de MRDH input opgehaald voor het opstellen van de strategische agenda 2018 – 2022. De nieuwe strategische agenda wordt in 2018, in samenspraak met de deelnemende gemeenten, nader ingevuld aan de hand van vier transformatiethema’s: Vernieuwing Verbindingen en Logistiek, 2.Vernieuwing Economie, 3.Vernieuwing Energie, en Vernieuwing Stad & Omgeving.Voor de gemeente(n) is het van belang dat de strategische agenda herkenbare aanknopingspunten heeft bij de positie en mogelijke ontwikkelingen van deze gemeente(n). Gestreefd wordtnaar versterking van de voor Nissewaard en Voorne-Putten essentiële onderwerpen, zoals de relatie onderwijs – arbeidsmarkt.Streekarchief Voorne-Putten, Rozenburg
Openbaar belang
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling is het resultaat van de wens om het culturele erfgoed, zoals dat door de deelnemers hoofdzakelijk in de vorm van archieven wordt overgebracht, op deskundige wijze centraal te laten beheren. Op grond van artikel 12 van de Archiefwet 1995 en de gemeenschappelijke regeling "Streekarchief Voorne-Putten" is de gemeente verplicht de voor blijvende bewaring in aanmerking komende archieven over te brengen naar een archiefbewaarplaats die voldoet aan de eisen gesteld in de archiefregelgeving. hoofdtaak van het streekarchief is het in stand houden, veilig stellen (indien nodig conserveren en restaureren), toegankelijk maken en ter beschikking stellen van de overgebrachte collecties. Daarnaast heeft het streekarchief als belangrijke taak inspectie uit te oefenen op het beheer van de nog niet overgebrachte deelnemersarchieven.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
Deelnemers aan deze gemeenschappelijke regeling zijn de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis, Westvoorne en Nissewaard. Het waterschap Hollandse Delta is per 1 januari 2018 uit het samenwerkingsverband getreden. Elke deelnemer is door haar burgemeester vertegenwoordigd in het algemeen bestuur van het streekarchief. In 2017 heeft het bestuur het voornemen uitgesproken de regeling te wijzigen van een zware gemeenschappelijke regeling naar een nieuwe vorm: de bedrijfsvoeringsorganisatie. Dat betekent niet langer een algemeen en een dagelijks bestuur, maar één bestuur. In 2018 zal er aan die omzetting worden gewerkt.
Stemverhouding
Stemverhouding
25%
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
€ 170.124
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
-99%
Solvabiliteitsratio
96%
Structurele exploitatieruimte
97%
Weerstandsvermogen
€
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
Ten behoeve van het bestuur is een aantal instrumenten ontwikkeld om meer en beter inzicht te geven in de ontwikkeling van het beleid en het beheersen van de bedrijfsprocessen:
- jaarlijks wordt aan het bestuur de begroting en rekening voorgelegd;
- jaarlijks wordt een jaarverslag uitgebracht.Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
€ 88.282
€ 421.668
Vreemd vermogen
€ 11.502
€ 18.253
Totaal
€ 99.784
€ 439.921
Risico's
Risico's
Langdurige ziekte van één van de medewerkers of het wegvallen van een groot deel van de vrijwilligers. Uittreding van één van de deelnemers kan ook als risico worden beschouwd hoewel de kans heel klein is.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
De uittreding van het waterschap Hollandse Delta is eind 2017 formeel geworden en is gepaard gegaan met het betalen van een uittredingsvergoeding. Die vergoeding is aan de reserve van het streekarchief toegevoegd om mogelijke toekomstige schommelingen op te vangen en om aanpassing van het klimaatbeheersingsysteem aan de wettelijke eisen te kunnen betalen. Bovendien zal de verdere digitalisering en de totstandkoming van een e-depot ook kosten met zich meebrengen ten behoeve waarvan deze reserve zou kunnen worden aangewend.
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Openbaar belang
Openbaar belang
Gemeenten zijn op basis van art. 9 van de Wet Veiligheidsregio’s verplicht tot het treffen van gemeenschappelijke regelingen ter uitvoering van de in deze artikelen genoemde taken.
De VVR is een samenwerkingsverband waarin de hulpdiensten (Regionale Brandweer, Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen, Ambulancezorg en de Gemeenschappelijke Meldkamer van politie, brandweer en ambulance) intensief samenwerken en professionele hulp en bescherming bieden tegen mogelijke risico's en bedreigingen.Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
De burgemeester van Nissewaard is lid van het Algemeen en Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Tevens is de burgemeester plaatsvervangend voorzitter van het Algemeen en Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
Stemverhouding
Stemverhouding
6,5% (2/31)
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
De deelnemersbijdrage van de gemeente Nissewaard bedroeg in 2017 € 4.566.797.
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
32%
Solvabiliteitsratio
13%
Structurele exploitatieruimte
0%
Weerstandsvermogen
€ 8.869.519
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
Binnen de VRR zijn 4 onderdelen te onderscheiden. Hieronder worden enkele prestaties genoemd. Deze prestaties gelden voor alle aangesloten gemeenten.
Ambulancezorg
A1 Ambulance dient binnen 15 minuten na melding bij de Meldkamer bij de patiënt aanwezig te zijn. Norm = 95% van de ritten binnen 15 minuten ter plaatse.84 % binnen 15 minuten ter plaatse
Brandweerzorg
Het streven is om in 80% van de alarmeringen aan de normtijd te voldoen. (de normtijd is afhankelijk van het object).87,5 %
Meldkamer
90% van de meldingen is binnen 15 seconden aangenomen door een van de disciplines;
80% van de meldingen is binnen 83 (=streefnorm) seconden door de brandweer verwerkt;
70% van de meldingen is binnen 120 (=streefnorm) seconden door de ambulance verwerkt;2017
86,9 %73,2 %
66,1 %
Risico en Crisisbeheersing (R&C)
Leveren van coördinatie op maatschappelijke vraagstukken.Alle hulpverleners zijn opgeleid in het kader van terrorismegevolgbestrijding
De VRR heeft dit punt niet opgepakt. Onduidelijk of dit te maken heeft met de vervaging van de rollen die de VRR wil oppakken in relatie tot de politie, die voornamelijk actief is in het sociale veiligheidsdomein.
Voor alle hulpverleners is een workshop terrorismegevolgbestrijding gegeven. In 2017 heeft ook een grootschalige oefening op dit thema plaatsgevonden.Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
8.903.629
10.902.995
Voor 2019 wordt een positieve indexering verwacht van 2,6%.
Vreemd vermogen
74.441.293
76.442.468
Totaal
83.344.922
87.345.463
Risico's
Risico's
Vul hier uw tekst
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
Vul hier uw tekst
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Openbaar belang
Openbaar belang
De DCMR milieudienst Rijnmond verzorgt als omgevingsdienst de uitvoering van de
VTH taken op milieugebied voor Nissewaard en de andere gemeenten in het Rijnmondgebied en
Goeree Overflakkee. Tevens voert de dienst deze taken uit voor de Provincie Zuid-Holland.In een werkplan wordt jaarlijks vastgelegd welke taken de DCMR voor Nissewaard uitvoert en welke middelen hier tegenover staan. In drie ambtelijke en twee bestuurlijke voortgangsoverleggen wordt de voortgang van de werkzaamheden lopende het jaar besproken en waar nodig bijgestuurd.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
De GR bestaat uit 16 leden (incl. provincie) .
Stemverdeling AB:
3 leden provincie Zuid-Holland: ieder 14 stemmen (totaal dus 42)
2 leden gemeente Rotterdam: ieder 21 stemmen (totaal dus 42)
De 14 regio gemeenten (incl. Nissewaard) 1 lid: ieder lid heeft 2 stemmen (totaal dus 28).Stemverhouding
Stemverhouding
1,8% (2/112)
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
De gemeentelijke bijdrage van Nissewaard voor 2017 is begroot op € 956.812.
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
-7,0%
Solvabiliteitsratio
68,6%
Structurele exploitatieruimte
4,5%
Weerstandsvermogen
€ 1.770.000
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
Op basis van de gemaakte afspraken in het werkplan 2017 heeft de DCMR het verlenen en actueel houden van vergunningen (Wabo deel milieu), het milieu toezicht en handhaving op de 1.554 milieu relevante bedrijven voor de gemeente Nissewaard verzorgd.
Daarnaast heeft de DCMR de luchtkwaliteit en de geluidshinder in de regio gemonitord en is een 24-uurs klachtenlijn beschikbaar gehouden.Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
€ 14.054.000
€ 8.117.000
Vreemd vermogen
€ 9.522.000
€ 11.838.000
Totaal
€ 23.576.000
€ 19.955.000
Risico's
Risico's
Vul hier uw tekst
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
Vul hier uw tekst
Recreatieschap Voorne-Putten en Rozenburg en Natuur- en Recreatieschap Haringvliet
Openbaar belang
Openbaar belang
De ontsluiting, ontwikkeling, aanleg en het beheer in het kader van de openluchtrecreatie en het toerisme en waar mogelijk van natuur en landschap in het gebied waar de regeling geldt.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
In 2017 waren er zes deelnemers, waaronder de gemeente Nissewaard. Per 1 januari 2018 zijn de provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam uitgetreden.
Stemverhouding
Stemverhouding
16,7%
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
€ 449.752
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
-125%
Solvabiliteitsratio
41%
Structurele exploitatieruimte
5%
Weerstandsvermogen
Uitstekend
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
Beheer, onderhoud en toezicht en handhaving van recreatiegebieden De Uitwaayer en De Bernisse.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
€ 3.849.360
€ 3.883.668
Vreemd vermogen
€ 5.522.695
€ 5.494.121
Totaal
€ 9.372.055
€ 9.377.789
Risico's
Risico's
In juni 2017 is door het portefeuillehoudersoverleg een standpunt ingenomen rond toekomstig beheer van natuur- en recreatiegebieden, op basis van extern advies. Er is daarbij een voorkeur uitgesproken voor een model voor de toekomstige organisatie van het beheer. Dit voorkeursmodel wordt in 2018 nader uitgewerkt.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
N.v.t.
Koepelschap Buitenstedelijk Groen
Openbaar belang
Openbaar belang
Het Koepelschap Buitenstedelijk Groen heeft tot doel om op basis van rijks-, provinciaal- en gemeentelijk programma/beleid in onderlinge samenhang een evenwichtige ontwikkeling en instandhouding van het buitenstedelijk groen als geheel in het gebied en in verhouding tot zijn omgeving, te bevorderen. Onderdeel daarvan is het verevenen van de financiële bijdragen die de deelnemers daaraan doen.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
Er zijn zeventien deelnemers, waaronder de gemeente Nissewaard, met ieder een gelijkwaardige stem.
Stemverhouding
Stemverhouding
5,26%
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
€ 193.616
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
nnb
Solvabiliteitsratio
nnb
Structurele exploitatieruimte
nnb
Weerstandsvermogen
€ 97.295
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
Verevening van de bijdragen van de gemeenten aan het beheer en onderhoud van groen tussen de deelnemers. Doel is dat alle gemeenten evenveel bijdragen per inwoner.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
€ 117.297
€ 110.752
Vreemd vermogen
€ 51.435
€ 11.808
Totaal
€ 168.732
€ 122.560
Risico's
Risico's
Op 1 juli 2016 heeft het Algemeen Bestuur van het Koepelschap besloten haar deelnemers voor te stellen de gemeenschappelijke regeling per 1 januari 2018 op te heffen. Alle deelnemers hebben hier in de tweede helft van 2016 mee ingestemd. De opheffing verloopt voor de gemeente budgetneutraal. Het liquidatieplan is op 21 juni 2017 door het Algemeen Bestuur vastgesteld.
2018 zal in het teken staan van het opstellen van een liquidatierekening en de administratieve afhandeling.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
N.v.t.
Recreatieschap Zuid-Westelijke Delta
Openbaar belang
Openbaar belang
De ontsluiting, ontwikkeling, aanleg en het beheer in het kader van de openluchtrecreatie en het toerisme en waar mogelijk van natuur en landschap in het gebied waar de regeling geldt.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
In 2017 kende de gemeenschappelijke regeling 7 deelnemers, waaronder de gemeente Nissewaard, met ieder een gelijkwaardige stem. Het Natuur- en Recreatieschap Zuidwestelijke Delta is in 2014 ontstaan uit samenvoeging van de natuur- en recreatieschappen Haringvliet en Grevelingen.
Stemverhouding
Stemverhouding
Iedere deelnemer heeft 1 stem.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
€ 35.295,00
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
nnb
Solvabiliteitsratio
nnb
Structurele exploitatieruimte
nnb
Weerstandsvermogen
€ 20.354
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
Beheer, onderhoud en toezicht en handhaving van natuur en recreatiegebieden in en om het Haringvliet en de Grevelingen.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
€ 13.123.020
€ 8.006.076
Vreemd vermogen
€ 2.386.120
€ 6.416.116
Totaal
€ 15.509.140
€ 14.422.192
Risico's
Risico's
Eind 2017 hebben de deelnemers van de gemeenschappelijke regeling besloten het Natuur- en Recreatieschap Zuidwestelijke Delta per 2 januari 2018 op te heffen. In 2018 zal de liquidatie plaatsvinden.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
N.v.t.
GGD Rotterdam-Rijnmond
Openbaar belang
Openbaar belang
Gemeenten zijn verplicht om invulling te geven aan de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Hiervoor is een gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) in het leven geroepen, die wordt uitgevoerd door de GGD Rotterdam Rijnmond (hierna GGD RR).
Als regionale organisatie heeft de GGD RR een basistakenpakket dat bestaat uit:
- Monitoring, signalering, en advisering
- Uitvoerende taken gezondheidsbescherming
- Bewaken publieke gezondheid bij incidenten, rampen en crises
- Toezicht houden (kinderopvang en Wmo).
De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2015-2018.
Naast dit basistakenpakket voert de GGD RR ook plustaken uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard zijn dit taken op het gebied van Wmo-toezicht, milieu en hygiëne en veiligheid.Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in het Algemeen Bestuur GGD RR vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. Het bestuur bestaat uit 15 leden.
Stemverhouding
Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Dit met uitzondering van de leden, die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. Nissewaard heeft derhalve twee stemmen.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
De bestuurlijke en ambtelijke vertegenwoordiging in de reguliere overleggen is gericht op het behartigen van onze lokale belangen. Daarnaast nemen we ambtelijk actief deel aan de werkgroep/ stuurgroep, die voor de komende vier jaar een nieuwe begroting opstelt. De bijdrage bedraagt € 495.985.
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
nnb
Solvabiliteitsratio
nnb
Structurele exploitatieruimte
nnb
Weerstandsvermogen
nnb
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
- De GGD RR heeft het jaarplan voor 2017 uitgevoerd conform afspraak. Er zijn 3 tussenrapportages per jaar geleverd. Het budgettair kader voor 2017 bedroeg €5,10 per inwoner van voor het vaste deel van het basistakenpakket.
- Het variabele deel van het basistakenpakket bestaat uit inspecties kinderopvang en kent geen vast bedrag per Inwoner. Dit omdat het afhangt van het aantal locaties en het gewenste aantal inspecties per gemeente. Deze wettelijke basistaak wordt afgerekend op basis van daadwerkelijke aantallen uitgevoerde inspecties. De kosten per inspectie houden gelijke tred met het afgegeven indexpercentage.
- De plustaken maken geen deel uit van de begroting en vallen formeel ook niet onder de gemeenschappelijke regeling. De gemeenten zijn vrij om op basis van huidige afwegingen en beleid nieuwe keuzes in het pluspakket te maken.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
n.v.t.
€ nnb
GGD Rotterdam Rijnmond kent geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie.
Vreemd vermogen
n.v.t.
€ nnb
Totaal
n.v.t.
€ nnb
Risico's
Risico's
- De gemeenschappelijke regeling GGD RR kent geen balans en andere financiële staten om in de begroting op te nemen, aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie. Personeel en eventuele risico’s zijn daarmee voor de rekening van de gemeente Rotterdam.
- De gemeenschappelijke regeling regelt feitelijk alleen de inkoop van producten bij GGD RR. De gemeenschappelijke regeling heeft geen bezittingen. Het financiële risico voor deelname aan de regeling is voor regiogemeenten niet aanwezig.
- Met de komst van de Omgevingswet zoekt GGD RR actief naar een sterkere rol in het bestrijden van gezondheidsachterstanden. Dit kan (inhoudelijke en financiële) consequenties hebben voor de nieuwe begroting. Nissewaard zet in de regionale werkgroep in op een zo veel mogelijk budgetneutrale aanpassing van taken.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
- Binnen de gemeenschappelijke regeling GGD-RR wordt het indexpercentage gehanteerd dat jaarlijks wordt afgegeven door de Kring van Gemeentesecretarissen van de regio Rotterdam Rijnmond. Dit bedroeg + 0,1% voor het begrotingsjaar 2017.
- De GGD heeft haar taken conform de begroting uitgevoerd. Alleen wat betreft het variabele deel van het basispakket (kinderopvanginspecties) wordt een onderbesteding verwacht, die met de jaarrekening wordt verrekend.
- Na bestuurlijk overleg is besloten om de Raad voor het Publiek Belang (RvhPB) niet op te laten gaan in het AB GGD. Dit met het oog op de nog te ontwikkelen eigenstandige beleidsvisie op jeugdgezondheidszorg.
- De GGD heeft het WMO-toezicht proactief opgepakt conform het jaarlijkse werkplan.
- In 2017 heeft het Rijk besloten om Gezond in de Stad te verlengen t/m 2021. Daarom is er afgelopen jaar een start gemaakt met de inventarisatie voor een bijbehorend plan van aanpak. Dit plan van aanpak wordt opgeleverd in 2018. Daarnaast zijn in 2017 de eerste edities van de gebiedsanalyses afgerond. Dit levert waardevolle input op voor inzet op gezondheid in de toekomst. Ook zijn de initiatieven waarmee in 2016 is gestart, verder doorontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan Welzijn op Recept, High Five en Like my day.
Samenwerking werk, inkomen en zorg
Openbaar belang
Openbaar belang
Uitvoering van wettelijke taken zoals de Participatiewet, de Ioaw/Ioaz en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen. Ook de beleidsvoorbereiding is hier onderdeel van. Het is een lichte GR, waarbij Nissewaard fungeert als centrumgemeente en op basis van dienstverleningsovereenkomst de wettelijke taken uitvoert op het gebied van werk, participatie inkomen en zorg.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
Er zijn twee deelnemers, te weten Nissewaard en Brielle, met ieder een gelijkwaardige stem.
Stemverhouding
Stemverhouding
N.v.t.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
N.v.t.
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
N.v.t.
Solvabiliteitsratio
N.v.t.
Structurele exploitatieruimte
N.v.t.
Weerstandsvermogen
N.v.t.
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
Sinds 2012 voert Nissewaard voor de gemeente Brielle wettelijke taken uit die voortvloeien uit de Participatiewet en liggen op het gebied van werk en inkomen. Nissewaard is verantwoordelijk voor beleidsvoorbereiding en uitvoering en legt over de prestaties verantwoording af aan Brielle.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
Totaal
N.v.t.
N.v.t.
Risico's
Risico's
De financiële risico's zijn beperkt. Voor de uitvoering van de taken ontvangt Nissewaard een groot deel van het budget dat Brielle ontvangt van het Rijk. Ingezet wordt op instroombeperking en uitstroombevordering. Indien het klantenbestand met meer dan 10% stijgt, bekostigt Brielle formatie. Hierdoor blijft het risico voor Nissewaard beperkt.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
De beoogde ambtelijke samenwerking tussen de gemeenten op Voorne heeft mogelijk invloed op de huidige samenwerking en de voortzetting van de GR. Daarnaast wordt de rol van de arbeidsmarktregio en centrumgemeente Rotterdam steeds groter en worden additionele budgetten vanuit het Rijk via Rotterdam gedeeld. Een stevige positie in de arbeidsmarktregio is belangrijk.
Stichting CJG Rijnmond
Openbaar belang
Openbaar belang
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugdgezondheidszorg voor jeugdigen binnen het kader van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Stichting CJG Rijnmond is in de gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) aangewezen als exclusief uitvoerder van het wettelijke basistakenpakket. Dit in opdracht van de Raad voor het Publiek Belang (hierna RvhPB).
Voor de jaarlijkse subsidie, die Nissewaard levert, voert CJG Rijnmond de volgende maatschappelijke opdracht uit:
- Het verrichten en coördineren van jeugdgezondheidszorg, meer in het bijzonder opvoed- en gezinsondersteuning tussen -9 maanden en 19 jaar.
- Het oprichten en in stand houden van 1 of meer CJG's (indien de opdracht van de betrokken gemeente zich daartoe uitstrekt).
- Het verrichten van al het geen dat met vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig kan zijn.
De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2015-2019.
Naast dit basistakenpakket voert CJG ook plustaken uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard is dit maatwerk op het gebied van consultatie en diagnostiek (CDT) en preventie.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in de RvhPB vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. De Raad bestaat uit 14 leden (exclusief de gemeente Capelle aan den IJssel).
Stemverhouding
Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door de RvhPB brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Bij het Basistakenpakket en de begroting is unanimiteit leidend. Bij alle andere onderwerpen wordt bij het staken op stemmen teruggevallen op inwonersaantallen.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeente Nissewaard heeft ambtelijk in 2017 een grote rol gespeeld als voorzitter van het ambtelijk overleg, financiële werkgroep en de werkgroep beleidsadvies JGZ t.b.v.de ontwikkelingen in de transformatie van de JGZ. Dat de rol van voorzitter van het ambtelijk overleg word ingevuld door een ambtenaar van één van de deelnemende gemeente (en niet wordt ingevuld door het CJG Rijnmond) is van belang om de samenwerking onderling te bevorderen tussen de gemeenten en het CJG Rijnmond i.v.m. verschillend belangen. In juni 2018 zal het voorzitterschap van het ambtelijk overleg overgedragen worden aan een college gemeenten. De bijdrage bedraagt €2.060.800.
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
-19,91
Solvabiliteitsratio
16,80%
Structurele exploitatieruimte
€ 0
Weerstandsvermogen
€ 1.669.747
Totaal
€
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
- Afspraak is dat CJG Rijnmond tenminste 95% van de jeugdigen bereikt bij uitvoering van de wettelijke taken met betrekking tot jeugdgezondheidszorg. In 2017 is hier aan voldaan.
- Het budgettair kader bedraagt €100,77 (gewogen kindprijs uurtarief) voor het basistakenpakket. Dit is opgebouwd uit het tarief voor 0-4 jaar en 4-18 jaar. Het totale bedrag wordt bepaald per gemeente door het inwoners aantal gebaseerd op cijfers van het CBS.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
1.403.747
nog niet bekend
Vreemd vermogen
6.955.215
nog niet bekend
Totaal
8.358.962
nog niet bekend
Risico's
Risico's
- Samenwerking met 14 gemeenten binnen de RvhPB is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard blijft zich steeds inzetten op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
- De omvang van subsidies vanuit de deelnemende gemeenten voor maatwerk c.q. preventie is onzeker. Dit als gevolg van kortingen vanuit het Rijk op de jeugdhulp. Bij lagere vaststelling van de subsidie kan het lastig zijn voor CJG Rijnmond om de personele bezetting en kosten in overeenstemming te brengen met de beschikbare middelen.
- Het eigen vermogen staat onder druk en dreigt onvoldoende te worden om grote tegenvallers in de exploitatie op te vangen. Dit hangt samen met hogere loonkosten door landelijke kostenontwikkelingen en grilligheid van overheidsmaatregelen, die verhoging van premies voor sociale lasten of belastingen (bijvoorbeeld BTW) veroorzaken. Hierdoor kunnen tekorten in de exploitatie ontstaan, immers CJG Rijnmond is een organisatie zonder winststreven (OZW).
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
In 2017 is door CJG Rijnmond een start gemaakt met (uitvoering van de) ontwikkelagenda 2018-2021. Deze richt zich o.a. op flexibilisering van contactmomenten, zodat er lokaal meer maatwerk geleverd kan worden. Dit binnen het Landelijk Professioneel Kader zoals dit in de jeugdgezondheidszorg gehanteerd wordt en de strategische koers 2017-2020 van CJG Rijnmond. Doel is om ook op langere termijn de kwaliteit van zorg te borgen en tegelijkertijd de jeugdgezondheidszorg te transformeren in lijn met Thuis in de Wijk.
Voor 2018 wordt eenmalig het indexpercentage van het basistakenpakket opgehoogd naar 1,5%. Desondanks voorziet CJG Rijnmond een begrotingstekort van €600.000. Voor indexering op langere termijn zijn daarom nieuwe afspraken gemaakt. Dit in samenhang met een mogelijke herziening van afspraken over het weerstandsvermogen van CJG Rijnmond. Een regionale werkgroep zal in 2018 aan de RvhPB adviseren hierover.
De verwachting is dat het CJG Rijnmond voor komend jaar vasthoudt aan een vergelijkbare ophoging van het indexpercentage voor de plustaken, dan zal Nissewaard in overleg gaan over mogelijke wijziging van het lokale maatwerk. Voor 2018 is dit nog haalbaar binnen de begroting omdat de kosten voor het rijksvaccinatieprogramma nog door het Rijk bekostigd worden. De verwachting is dat vanaf 2019 de kosten van het Rijksvaccinatieprogramma door de gemeenten gedragen moeten worden. De intentie is om zonodig de betreffende plustaken door andere partijen over te laten nemen. Dit binnen het kader van Thuis in de Wijk.
Jeugdhulp Rijnmond
Openbaar belang
Openbaar belang
Binnen de nieuwe Jeugdwet zijn gemeenten deels verplicht om gezamenlijk (specialistische) jeugdhulp in te kopen. Voor de jeugdhulp in Rijnmond is daarom een gemeenschappelijke regeling in het leven geroepen (hierna GR JR). De uitvoering is belegd bij de inkooporganisatie van de gemeente Rotterdam.
Voor de jaarlijkse inleg, die Nissewaard levert, voert de GR JR de volgende taken uit:
- Het uitvoeren van de bovenlokale taken door middel van het contracteren en/ of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders van maatregelen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering. De jeugdhulp omvat de uitvoering van gesloten jeugdhulp, crisiszorg, pleegzorg, residentiële, intramurale zorg en/ of specialistische jeugdhulp. De taken worden uitgevoerd met in acht neming van bovenregionale of landelijke afspraken.
- Het bevorderen van gezamenlijk overleg tussen de gemeenten over de uitvoering van de wettelijke jeugdhulptaken.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College namens het College vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur (AB) dat uit 15 leden bestaat. Namens de subregio Voorne Putten/ Goeree Overflakkee heeft de wethouder van Goeree Overflakkee zitting in het Dagelijks Bestuur (DB).
Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten wordt te allen tijde gestreefd naar consensus. Indien het op hoofdelijke stemming aankomt, brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen waarbij het aantal inwoners van onder de 18 jaar meer is dan 10.000. Zij brengen voor elk volgend 10.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van dertien stemmen per gemeente. De gemeente Nissewaard heeft 2 stemmen.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
De bestuurlijke en ambtelijke vertegenwoordiging in de reguliere overleggen is gericht op het behartigen van onze lokale belangen. Daarnaast nemen we ambtelijk actief deel aan de stuurgroep resultaatbekostiging (met bijbehorende implementatieoverleg), de werkgroep transformatie en het bedrijfsvoeringsoverleg. De bijdrage bedraagt € 14.636.363.
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
0,72
Solvabiliteitsratio
6,38
Structurele exploitatieruimte
0
Weerstandsvermogen
€ 2.249.090
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
De GR JR zorgt voor een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van bovenlokale taken. Er is een regionale Transformatie Agenda voor 2017-2018 vastgesteld, die komend jaar de basis is voor doorontwikkeling van de (specialistische) jeugdhulp. Hierin staan 4 actielijnen:
- Het lokale netwerk als spil van de transformatie
- Specialistische jeugdhulp: vraaggericht, integraal, verbindend en in samenhang
- Veiligheid vraagt om samenwerking
- Leren van elkaar: lerende professionals en lerende netwerken
Doel van de GR JR is het tot stand brengen van een vraaggericht aanbod aan specialistische jeugdhulp. Dat betekent dat de ondersteuning licht is waar dat kan en zwaarder, als dat nodig is.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
€ 5.546.636
€ 2.249.090
Vreemd vermogen
€ 32.651.515
€ 36.107.263
Totaal
€ 38.198.151
€ 38.356.353
Risico's
Risico's
- De GR JR regelt alleen de inkoop van specialistische jeugdhulp. De gemeenschappelijke regeling heeft geen bezittingen, waardoor er geen balans is. Het financiële risico voor deelname aan de regeling is voor regiogemeenten niet aanwezig.
- In 2015 is de inleg van middelen in de GR JR per gemeente gebaseerd op het aantal jeugdigen in plaats van daadwerkelijke zorggebruik. De komende jaren groeit de GR JR toe naar een andere verdeelsleutel, waarbij zorggebruik wel leidend is. Dit betekent dat een eventuele over- of onderschrijding van het voor Nissewaard beschikbare budget wordt verrekend via de vlaktaks.
- Komend jaar wordt duidelijk wat de financiële consequenties zijn van de invoering van resultaatbekostiging. Zonodig zullen er beheersmaatregelen getroffen worden (bijvoorbeeld in de backoffice) om zicht te houden op de budgetuitputting.
- Samenwerking met 15 gemeenten binnen de GR JR is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
- Er heeft in 2017 een evaluatie van de regionale werkwijze binnen de GR JR plaatsgevonden. Op basis van de aanbevelingen worden komend jaar nieuwe afspraken gemaakt over de bestuurlijke en ambtelijke samenwerking.
- De nieuwe inkoop van specialistische jeugdhulp is in 2017 succesvol afgerond. De bijbehorende invoering van resultaatbekostiging is per 1 januari 2018 gestart. De nieuwe werkwijze moet in de komende maanden landen in de uitvoering. Dat betekent dat de toegang (JOT's en huisartsen) bepaalt wat er geleverd wordt en de gecontracteerde aanbieders zijn hoofdaannemer voor integrale, specialistische jeugdhulp.
Voorne-Putten Werkt
Openbaar belang
Openbaar belang
In december 2016 is besloten tot de gemeenschappelijke regeling (GR) Voorne-Putten Werkt tussen de colleges van B&W van de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne. Ingangsdatum is 1 januari 2017. Nissewaard fungeert als centrumgemeente en uitvoerder.
De GR Voorne-Putten Werkt is gericht op de uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en de Participatiewet. Nissewaard heeft met Brielle dienstverleningsovereenkomsten voor de WSW en de Participatiewet; met Hellevoetsluis en Westvoorne alleen voor de WSW.
De GR 'Voorne- Putten Werkt' vervangt de bestaande GR 'Werk, Inkomen en Zorg' (WIZ) tussen de gemeente Brielle en Nissewaard en de GR 'Welplaat'. Tegelijk met het treffen van de GR 'Voorne-Putten Werkt' is besloten de GR WIZ en de bijbehorende dienstverleningsovereenkomst per 1 januari 2017 respectievelijk op te heffen en te beëindigen. Tevens is de GR 'De Welplaat' ontbonden.Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
Voorne- Putten Werkt heeft een statutaire -directie, bestaande uit twee directeuren van gemeente Nissewaard. Daarnaast is er een algemene vergadering van aandeelhouders, die bestaat uit het college van B&W van gemeente Nissewaard, vertegenwoordigd door wethouder I.Bal.
Stemverhouding
Stemverhouding
Gemeente Nissewaard is 100% aandeelhouder van Voorne-Putten Werkt B.V.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
€ 9.699.360
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
nnb
Solvabiliteitsratio
nnb
Structurele exploitatieruimte
nnb
Weerstandsvermogen
nnb
Totaal
nnb
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
Voorne-Putten Werkt BV voert de dienstverlening uit op het vlak van WSW en Particpatiewet conform de dienstverleningsovereenkomsten. Hierin is een jaarlijkse productieprijs overeen gekomen. Voor dit bedrag worden de taken uitgevoerd.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
nnb
nnb
Vreemd vermogen
nnb
nnb
Totaal
nnb
nnb
Risico's
Risico's
De gehanteerde productprijs bestaat uit de rijksbijdrage plus een aanvullende bijdrage van de deelnemende gemeenten. Bij afwijkingen van de productprijs tot 50% worden de voor-en nadelen toegerekend aan Nissewaard.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
Syntrophos
Openbaar belang
Openbaar belang
Op 1 maart is de gemeenschappelijke regeling Syntrophos van start gegaan. Syntrophos is een samenwerkingsverband van Westvoorne, Brielle en Nissewaard, waarin deze gemeenten gezamenlijk hun werkzaamheden op het gebied van ICT hebben ondergebracht. Redenen daarvoor waren het verminderen van kwetsbaarheid, vergroten van de slagkracht, het beter mee kunnen gaan met nieuwe ontwikkelingen en landelijke eisen, het beheersen van de kosten, het gezamenlijk kunnen doen van noodzakelijke investeringen en het verbeteren van de dienstverlening. Deze samenwerking biedt in de snelle technologische ontwikkeling van informatievoorziening veel voordelen bij nieuwe ontwikkelingen. Anderzijds kan voor het functioneren van de gemeente ook een risico zitten in het op afstand zetten van noodzakelijke ICT-kennis en infrastructuur.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
Er is een algemeen en een dagelijks bestuur. In het algemeen bestuur is elk van de deelnemende gemeenten met één lid vertegenwoordigd. Het lis van de gemeente Nissewaard is voorzitter van zowel het Algemeen als het dagelijks bestuur. In de besluitvorming telt de stem van Nissewaard voor vier, die van Brielle en Westvoorne elk voor één. Over de nieuwe stemverhouding volgt nadere besluitvorming. De stemverhoudingen weerspiegelen niet de gewichten van de financiële bijdragen aan en de afname van diensten van Syntrophos door de gemeente Nissewaard.
Stemverhouding
Stemverhouding
67%
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
€ 6.465.000
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
61,39%
Solvabiliteitsratio
0,73%
Structurele exploitatieruimte
€ 0
Weerstandsvermogen
€ 98.735
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
De basis is de Gemeenschappelijke regeling en de daarna verbonden dienstverleningsovereenkomsten. Vertaling vindt plaats naar jaarplannen, coördinatie en aansturing vindt plaats vanuit demandmanagement. Syntrophos is in 2013 opgericht met het idee dat werken vanuit gemeenschappelijkheid (GR) moet leiden tot verminderde kwetsbaarheid, betere dienstverlening tegen lagere kosten.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
€ 250.518
€ 98.735
Vreemd vermogen
€ 8.314.652
€ 13.362
Totaal
€ 8.565.170
€ 13.461.187
Risico's
Risico's
De gemeente Nissewaard draagt voor meer dan 75% bij aan de begroting van de regeling. Dit impliceert dat bedrijfsrisico's van de regeling in evenredigheid een risico voor de gemeente zijn.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
ICT is een dynamische markt met snelle en nieuwe ontwikkelingen. Dit vertaalt zich in de dienstverlening van Syntrophos aan de deelnemers maar ook naar de te leveren prestaties en de vraag vanuit de deelnemers.
Vennootschappen en coöperaties
Eneco Groep NV
Openbaar belang
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde wijze leveren van energie en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Eneco Groep N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Nissewaard bezit circa 2,14% (106.140 stuks) van de aandelen Eneco. Rotterdam heeft ruim 30% en Dordrecht ongeveer 9% van de aandelen Eneco in bezit.
Stemverhouding
Stemverhouding
2,14%
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
€ 0
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
nnb
Solvabiliteitsratio
nnb
Structurele exploitatieruimte
nnb
Weerstandsvermogen
nnb
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
Met Eneco Groep N.V. heeft de gemeente Nissewaard geen prestaties afgesproken.
Financiële positie
01-02-2017
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
2.821.000.000
NNB
Eneco is op 31 januari 2017 gesplitst in twee ondernemingen. Eneco Groep N.V. en Stedin Holding N.V.
Vreemd vermogen
1.720.000.000
NNB
Totaal
4.541.000.000
NNB
Risico's
Risico's
De gemeente heeft een aandelenbelang in Eneco Groep N.V. Het risico is beperkt tot de inleg uit het verleden. Bij dalende winsten of een toegenomen investeringsbehoefte kan de dividenduitkering structureel verminderen.
Sinds de splitsing heeft Eneco Groep N.V. meer investeringen en overnames gedaan, ook in het buitenland. Dit leidt tot een grotere financieringsbehoefte en een hoger risicoprofiel.Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
Naar aanleiding van de splitsing van de onderneming hebben de gemeenten zich uitgesproken over een verkoop van de aandelen in Eneco Groep N.V. Hierbij heeft ruim 74% van de aandeelhouders zich uitgesproken voor verkoop. Naar aanleiding van deze aandeelhoudersconsultatie wordt nu onderhandeld over de voorwaarden waaronder de verkoop plaats kan vinden.
Op het gebied van energiewinning zijn ook veel ontwikkelingen. Verduurzaming van energiebronnen staat hoog op de agenda. Eneco wil hier een leidende rol in blijven spelen.
Steding Holding NV
Openbaar belang
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde toegang geven tot energie aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
Sinds 30 januari 2017 is Eneco Holding N.V. gesplitst in twee ondernemingen. Als gevolg van Europese wetgeving mogen energiebedrijven en leveringsbedrijven geen deel uitmaken van dezelfde onderneming.
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Stedin Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Nissewaard bezit circa 2,14% (106.140 stuks) van de aandelen Eneco. Rotterdam heeft ruim 30% en Dordrecht ongeveer 9% van de aandelen Eneco in bezit.
Stemverhouding
Stemverhouding
2,14%
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
0
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
nnb
Solvabiliteitsratio
nnb
Structurele exploitatieruimte
nnb
Weerstandsvermogen
nnb
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
Vul hier uw tekst
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
2.455.000.000
nnb
Vreemd vermogen
3.118.000.000
nnb
Totaal
5.573.000.000
nnb
Risico's
Risico's
Vul hier uw tekst
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
Vul hier uw tekst
Gemeenschappelijk bezit Evides
Openbaar belang
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde wijze leveren van drink- en industrieel- water en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Evides Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant en de provincie en gemeenten in Zeeland. De gemeente Nissewaard bezit circa 4,4% van de aandelen Gemeentelijk Bezit Evides (GBE), die op haar beurt 50% bezit in de N.V. Evides. De overige 50% van N.V. Evides is in handen van de andere fusiepartner N.V. Delta, het moederbedrijf van Delta waterbedrijf B.V.
Stemverhouding
Stemverhouding
De gemeente Nissewaard houdt 4,4% van de aandelen in de B.V. die 50% houdt van de aandelen in Evides N.V.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Aan de deelneming Gemeenschappelijk Bezit Evides is geen gemeentelijke bijdrage verschuldigd.
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
nnb
Solvabiliteitsratio
nnb
Structurele exploitatieruimte
nnb
Weerstandsvermogen
nnb
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
Met B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides zijn geen specifieke prestaties overeengekomen.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
248.593.702
€ NNB
Vreemd vermogen
503
€ NNB
Totaal
248.594.205
€ NNB
Risico's
Risico's
De gemeente Nissewaard houdt de aandelen in een besloten vennootschappelijk. Het financiële risico is beperkt tot de inleg in het verleden. Het grootste financiële risico komt voort uit verkeerde financiële inschattingen bij Evides. De activiteiten van Evides zijn kapitaalintensief, dus een verkeerde investeringsbeslissing kan grote impact hebben.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
Geen bijzonderheden.
NV Reinis
Openbaar belang
Openbaar belang
- Ten algemene nutte werkzaam te zijn op het gebied van de verwijdering van afval binnen met name het grondgebied van de gemeente Nissewaard en de daarop aansluitende regio;
- het reinigen van de openbare ruimte, evenals de buitenruimte bij bedrijven;
- Te voorzien in de behoeften aan andere diensten of het verrichten van ondersteunende activiteiten op het gebied van afvalinzameling;
- Het verlenen van facilitaire diensten, daaronder uitdrukkelijk begrepen het verlenen van diensten aan derden;
- En voorts al wat met het vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig is, alles op te nemen in de ruimste zin van het woord.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd als enig aandeelhouder. Het bestuur bestaat uit 1 lid.
Stemverhouding
Stemverhouding
100%
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Niet van toepassing. De diensten van Reinis zijn inbesteed en worden op basis van een dienstverleningsovereenkomst aan de gemeente gefactureerd. De bijdrage bedraagt € 10.976.910.
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
nnb
Solvabiliteitsratio
nnb
Structurele exploitatieruimte
nnb
Weerstandsvermogen
nnb
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
De prestaties zijn opgenomen in een dienstverleningsovereenkomst en hebben betrekking op de afvalinzameling en -verwerking, de onkruidbestrijding en schoonhouden van de openbare ruimte.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
€ 6.357.000
NNB
Vreemd vermogen
€ 2.138.000
NNB
Totaal
€ 8.495.000
NNB
Risico's
Risico's
De gemeente is in beginsel aandeelhouder, het grootste risico voor de gemeente is de inleg in het aandelenkapitaal.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
De markt voor afvalverwerking is in beweging. In Nissewaard is begonnen met omgekeerd inzamelen, zodat het afval opnieuw als grondstof gebruikt kan worden. De investeringen hiervoor moeten op termijn tot lagere kosten voor de gemeente leiden.
Dataland
Openbaar belang
Openbaar belang
Verkoop aan derden van vastgoed- en geo-informatie op basis van een intergemeentelijke samenwerking.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
Deelnemende gemeenten leveren jaarlijks vastgoedgegevens bij DataLand aan, maar zijn niet betrokken bij het beleid. Conform de statuten hebben de certificaathouders gezamenlijk zeggenschap over DataLand. Dit betekent dat de besluiten van de certificaathouders gelden voor alle participerende en deelnemende gemeenten. De deelnemende gemeenten kunnen de certificaathouders wel verzoeken deze besluiten toe te lichten. Het bestuur van DataLand opereert namens alle participerende en deelnemende gemeenten
De gemeente Nissewaard wordt niet vertegenwoordigd. Het bestuur bestaat uit 1 lid.Stemverhouding
Stemverhouding
0,5%
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Niet van toepassing
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
€
Weerstandsvermogen
€
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
Vul hier uw tekst
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
€ 846.646
NNB
Vreemd vermogen
€ 607.083
NNB
Totaal
€ 1.453.729
NNB
Risico's
Risico's
Het financieel risico is laag. Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden De ontwikkeling van het eigen vermogen van DataLand is neutraal of positief. Het jaarlijkse financiële resultaat vertoont een positieve trend.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
Digitaal gegevensbeheer voor geo- WOZ en vastgoedinformatie wordt steeds belangrijker. Dataland blijft deze ontwikkelingen volgen. Privacywetgeving is hierin een belangrijke factor.
BNG Bank
Openbaar belang
Openbaar belang
Verstrekken van financieringen aan overheidsinstellingen.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard is niet vertegenwoordigd. Het bestuur bestaat uit 3 leden
Stemverhouding
Stemverhouding
0,04%
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Nihil
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
nnb
Solvabiliteitsratio
nnb
Structurele exploitatieruimte
nnb
Weerstandsvermogen
nnb
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
Met BNG Bank zijn door de gemeente Nissewaard geen prestaties afgesproken.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
€ 4.486.000
NNB
getallen * 1.000.000
Vreemd vermogen
€ 149.514.000
NNB
Totaal
€ 154.000.000
NNB
Risico's
Risico's
De gemeente heeft een aandelenbelang in deze deelneming. Het risico is beperkt tot de inleg. Het risico voor de bank bestaat uit de aflossingen op de verstrekte leningen en de afdekking van het renterisico. De bank leent voornamelijk aan lagere overheden, of met een garantie van lagere overheden, dus het risico voor de gemeente Nissewaard is beperkt.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
De huidige rentestand is nog steeds historisch laag. Dit maakt de marges voor de bank heel klein. De verwachting is dat de rentetarieven langzaam weer omhoog gaan.
Elementen BV Spijkenisse
Openbaar belang
Openbaar belang
In augustus 2011 is de Elementen Spijkenisse B.V. opgericht ten behoeve van de aankoop en exploitatie van de 105 appartementen in de tweede toren "Rokade" genaamd. De 105 appartementen zullen in eerste aanleg direct worden verkocht verhuurd. Het uitgangspunt is dat binnen een periode van 20 jaar alle huurappartementen worden verkocht.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard bezit alle aandelen in de besloten vennootschap.
Stemverhouding
Stemverhouding
100%
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Niet van toepassing
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
nnb
Solvabiliteitsratio
nnb
Structurele exploitatieruimte
nnb
Weerstandsvermogen
nnb
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
Primair verkopen dan wel uitponden van de huurwoningen door middel van verkoop.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
€ 1.221.776
nnb
Vreemd vermogen
€ 26.393.662
nnb
Totaal
€ 27.615.438
nnb
Risico's
Risico's
Stagnatie van verkopen en eventuele leegstand van huurwoningen zijn de grootste risico's.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen