Er zijn drie soorten gemeentelijke belastingen:
- algemene belastingen
De gemeente bepaalt zelf voor welk beleidsdoel ze de opbrengst van deze belastingen aanwendt.
- bestemmingsbelastingen
De gemeente wendt de opbrengst van deze belastingen geheel aan ter bestrijding van de kosten van de gemeentelijke taken, genoemd in het wetsartikel waaraan de gemeente de bevoegdheid ontleent om deze belastingen te heffen.
- rechten (retributies)
Tegenover de opbrengsten van deze belastingen staat een tegenprestatie van de gemeente, die zij exclusief voor degene die de belastingen betaalt, verricht.
Door de gemeente Nissewaard geheven belastingen
Na de herindeling per 1 januari 2015 heeft de gemeente Nissewaard nog een belasting ingevoerd: de BIZ-bijdrage (bedrijveninvesteringszone), die vanaf 2016 wordt geheven. Sinds de invoering van de BIZ-bijdrage heft de gemeente Nissewaard de volgende belastingen.
Algemene belastingen:
- onroerende-zaakbelastingen (artikel 220 Gemeentewet)
- forensenbelasting (artikel 223 Gemeentewet)
- toeristenbelasting (artikel 224 Gemeentewet)
- parkeerbelasting (artikel 225 Gemeentewet)
- hondenbelasting (artikel 226 Gemeentewet)
- precariobelasting (artikel 228 Gemeentewet)
Bestemmingsbelastingen:
- afvalstoffenheffing (artikel 15.33 Wet milieubeheer)
- rioolheffing (artikel 228a Gemeentewet)
- BIZ-bijdrage (artikel 1 Wet op de bedrijveninvesteringszones)
Rechten (artikel 229 Gemeentewet):
- leges
- lijkbezorgingrechten
- marktgelden
- haven-, kade- en opslaggelden
Voor 2017 zijn de volgende bruto-opbrengsten in de begroting geraamd en gerealiseerd.
Nr. | Omschrijving | Begroting 2017 | Realisatie 2017 |
1 | Rioolheffing | € 5.343.375 | € 5.363.375 |
2 | Afvalstoffenheffing | € 11.410.000 | € 11.404.796 |
3 | Onroerende-zaakbelastingen | € 15.194.000 | € 15.233.854 |
4 | Forensenbelasting | € 19.261 | € 20.327 |
5 | Toeristenbelasting | € 160.000 | € 162.147 |
6 | Parkeerbelasting | € 1.072.287 | € 1.141.694 |
7 | Hondenbelasting | € 679.784 | € 682.391 |
8 | Havengelden | € 6.000 | € 3.484 |
9 | Leges heffing | € 2.528.928 | € 2.678.552 |
10 | Lijkbezorgingsrechten | € 423.418 | € 487.339 |
11 | Marktgelden | € 94.000 | € 91.979 |
12 | Precariobelasting algemeen | € 38.994 | € 43.268 |
13 | Precariobelasting kabels en leidingen* | € 1.229.750 | € 5.528.486* |
Totaal incl Stedin | € 38.199.797 | € 42.841.692* | |
Totaal excl Stedin | € 38.199.797 | € 38.563.052 |
* In de realisatie is € 4.278.640 precario kabels en leidingen opgenomen, deze aanslag is samen met die van het jaar 2015 en 2016 onder bezwaar.
Uitgangspunten beleid gemeentelijke heffingen
De tarieven van de algemene belastingen stijgen met het percentage berekend op basis van de consumentenprijsindex (CPI) van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS).
Bij het bepalen van de tarieven van de bestemmingsbelastingen en de rechten is de maatstaf een maximaal 100% kostendekkend tarief op begrotingsbasis. Waar nodig wordt daaronder begrepen een aanvullend bedrag om noodzakelijke toekomstige vervangingsinvesteringen mogelijk te kunnen maken (fondsvorming).
De onroerende-zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing, de rioolheffing en de hondenbelasting staan gezamenlijk vermeld op een gecombineerd aanslagbiljet. In januari 2017 is er een kohier met ongeveer 41.000 gecombineerde aanslagbiljetten verstuurd. In totaal is in dit kohier een bedrag van ruim
€ 33 miljoen opgelegd.
Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ)
De Wet waardering onroerende zaken regelt de uniformering van de waardebepaling van onroerende zaken ten behoeve van de belastingenheffing door het Rijk (de belastingdienst), de gemeenten en de waterschappen. De gemeenten bepalen de waarden van de onroerende zaken in de gemeente en gebruiken deze voor de heffing van de onroerende-zaakbelastingen, de forensenbelasting en de BIZ-bijdrage. De gegevens van alle onroerende zaken in de administratie moeten voortdurend aansluiten bij de actuele marktontwikkelingen.
De WOZ-waarde voor 2017 is bepaald naar het prijsniveau op 1 januari 2016.
De WOZ-waarden worden aangeleverd aan de Belastingdienst en de waterschappen, die daarmee beschikken over de maatstaf voor het huurwaardeforfait van de inkomstenbelasting respectievelijk de systeemheffing gebouwd.
Algemene belastingen
Onroerende zaakbelastingen
De gemeente heft twee onroerende-zaakbelastingen:
- een gebruiksbelasting van degene, die bij het begin van het kalenderjaar een onroerende zaak die niet in hoofdzaak tot woning dient, al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruikt;
- een eigenarenbelasting van degene, die bij het begin van het kalenderjaar van een onroerende zaak het genot heeft krachtens eigendom, bezit of beperkt recht.
Forensenbelasting
De gemeente heft forensenbelasting van natuurlijke personen, die, zonder in de gemeente hun hoofdverblijf te hebben, op meer dan negentig dagen van dat jaar voor zich of hun gezin een gemeubileerde woning beschikbaar houden.
De forensenbelasting dient ertoe om burgers, die relatief veel in Nissewaard verblijven maar geen ingezetene zijn, mee te laten betalen aan voorzieningen in Nissewaard. Het gaat om een bijdrage te vragen voor het algemeen voorzieningenniveau.
Een dergelijke situatie is er met betrekking tot de eigenaren van de woningen Villapark Zuytland Buiten. De belasting wordt geheven naar de WOZ-waarde van de woningen.
Toeristenbelasting
De gemeente heft toeristenbelasting van degene die tegen een vergoeding gelegenheid biedt tot verblijf met overnachten binnen de gemeente, aan personen die niet in de basisregistratie personen van de gemeente zijn ingeschreven.
De belasting wordt geheven naar het aantal overnachtingen. Het aantal overnachtingen wordt gesteld op het aantal overnachtende personen vermenigvuldigd met het aantal nachten dat zij verblijf houden. De kamergewijze verhuur wordt forfaitair aangeslagen. In 2017 is in Nissewaard de toeristenbelasting onder andere van toepassing op hotels, pensions, Bed and Breakfasts, een vakantiepark, campings en bij kamergewijze verhuur van woningen waarbij er geen sprake is van inschrijving in de basisregistratie personen zoals arbeidsmigranten.
Uitbreiding toeristenbelasting met kamergewijze verhuur vanaf 2015
De gemeenten op Voorne-Putten worden al enige tijd geconfronteerd met een toename van bewoning van woningen door onder andere tijdelijke arbeidsmigranten. Het gaat dan veelal om arbeidsmigranten, die voor het verrichten van werk een tijdelijke huisvesting in de regio nodig hebben. Daarbij ligt de huisvestingswens richting kamers, studio’s en kleine appartementen, waarbij tegen gedeelde voorzieningen vaak geen bezwaar bestaat.
De vraag naar tijdelijke huisvesting doet zich voor op geheel Voorne-Putten. Om een ongewenst verdringingseffect bij huisvesting arbeidsmigranten te voorkomen hebben de regiogemeenten besloten tot het opstellen van gezamenlijk beleid. Om overbewoning en wildgroei in kamerverhuurbedrijven en pensions tegen te gaan, maar ook om overlastsituaties te voorkomen is gezocht naar adequate regelgeving. Een aantal maatregelen in samenhang is bedacht om meer regie te krijgen op de geschetste problematiek. Een maatregel, die invloed kan hebben op het belastinggebied voor Nissewaard is gekoppeld aan het invoeren van de zgn. onttrekkingsvergunning. Deze vergunning, geregeld in de Huisvestingsverordening, is noodzakelijk om een woning voor een ander doel te gebruiken dan permanente bewoning door één huishouden.
Vanaf 2016 is de onttrekkingsvergunning vervangen door de omgevingsvergunning voor het verhuren van een onzelfstandige ruimte. Deze omgevingsvergunning moet worden aangevraagd.
Bij deze vorm van toeristenbelasting wordt gebruik gemaakt van een forfaitaire berekening. Voor verhuurde woningen is hierin opgenomen:
- dat het aantal overnachtende personen wordt gesteld op het volgend aantal slaapplaatsen;
- als het aantal slaapplaatsen niet meer dan 3 bedraagt: 2
- als het aantal slaapplaatsen meer dan 3 bedraagt: 3
- het aantal nachten dat door de onder a vermelde personen verblijf wordt gesteld op:
als de woning in het belastingjaar wordt verhuurd gedurende:
meer dan maar niet meer dan
0 maanden 3 maanden 65 dagen
3 maanden 6 maanden 135 dagen
6 maanden 9 maanden 200 dagen
9 maanden 12 maanden 270 dagen
Parkeerbelasting
De parkeerbelasting heeft een regulerend karakter en wordt alleen in Spijkenisse geheven. Met de parkeerbelasting wordt het parkeergedrag van bewoners of bezoekers van een gemeente gereguleerd. Er zijn twee parkeerbelastingen:
- een belasting voor het daadwerkelijk parkeren op daarvoor aangewezen plaatsen;
- een belasting voor een vergunning om te parkeren op daarvoor aangewezen plaatsen.
De voormalige gemeente Spijkenisse heeft al geruime tijd terug ingezet op het reguleren van het parkeren in het centrumgebied. Er zijn parkeergarages gerealiseerd (het parkeren in de garages valt onder het privaatrecht en dus niet onder de parkeerbelasting) en voor de omliggende straten is betaald- en vergunningparkeren ingevoerd (deze vormen van parkeren vallen wel onder de parkeerbelasting).
Wanneer bij controle door gemeentelijke opsporingsambtenaren blijkt dat de parkeerder niet of onvoldoende parkeerbelasting heeft betaald, schrijft de opsporingsambtenaar een naheffingsaanslag uit.
Hondenbelasting
De gemeente heft hondenbelasting voor het houden van een hond. In 2015 is in het kader van harmonisatie van het hondenpoepbeleid de methode van de voormalig gemeente Spijkenisse doorgetrokken naar voormalig gemeente Bernisse. Vanuit de gezamenlijke vakgroep zijn voorstellen gedaan voor het ontwikkelen van uitlaatstroken en het actief opruimen van hondenpoep. De hiervoor begrote extra structurele kosten zijn meegenomen in de tarieven 2017.
Precariobelasting
De gemeente heft precariobelasting voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven de voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. De belasting wordt geheven naar de in de verordening opgenomen tarieven.
Vanaf 2015 heft de gemeente tevens precariobelasting voor het hebben van voorwerpen op terrassen.
Met de vaststelling van de Leidingverordening kan de gemeente ook precariobelasting voor kabels en leidingen heffen. De opbrengst van deze precariobelasting (niet meegerekend de onzekere opbrengst van de belastingplichtige met het hoogste aantal strekkende meters aan kabels en leidingen) bedraagt € 1,2 miljoen in 2017.
De belastingplichtige bedrijven berekenen de precariobelasting door in hun tarieven. De inwoners en niet-inwoners ondervinden hier nadeel van. De gemeente compenseert daarom het doorberekenen van de precariobelasting.
Bestemmingsbelastingen
Afvalstoffenheffing
De gemeente heft afvalstoffenheffing van degene die gebruik maakt van een woning waarvoor een gemeentelijke verplichting geldt tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.
Bij de samenvoeging van de gemeenten Bernisse en Spijkenisse zijn de tarieven geharmoniseerd. Het is te complex gebleken om ook het beleid met betrekking tot de huishoudelijke afvalstoffen per 1 januari 2015 te harmoniseren. Eind 2015 heeft de gemeente het grondstoffenbeleidsplan Nissewaard vastgesteld. Onderdeel van dit plan is de harmonisering van het beleid. Het beleid op grond van het grondstoffenbeleidsplan Nissewaard wordt sinds januari 2016 gefaseerd ingevoerd.
Rioolheffing
De gemeente heft rioolheffing ter bestrijding van de kosten, die voor de gemeente verbonden zijn aan:
- de inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater, ook zuivering van huishoudelijk afvalwater;
- de inzameling van afvloeiend hemelwater en de verwerking van het ingezamelde hemelwater, evenals het treffen van maatregelen om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming zoveel mogelijk te voorkomen of te bereiken.
De gemeente heft de belasting van de eigenaren van woningen en niet-woningen die zijn aangesloten op de gemeentelijke riolering.
BIZ-bijdrage
Het stadscentrum van Spijkenisse en het bedrijventerrein Halfweg-Molenwatering zijn sinds 1 januari 2016 bedrijveninvesteringszones (BIZ). Voor het winkelcentrum Akkerhof geldt dit sinds 1 januari 2017. De eigenaren en gebruikers van de in bedrijveninvesteringszones gelegen winkels en kantoren hebben hiertoe gezamenlijk besloten. Het doel van het instellen van de bedrijveninvesteringszones is om deze zones door middel van investeringen aantrekkelijker te maken.
Dit wordt gefinancierd door de BIZ-bijdrage te heffen van de eigenaren en gebruikers van de winkels en kantoren. De gemeente verstrekt de opbrengst van de BIZ-bijdrage als subsidie aan de Stichting BIZ Stadscentrum Spijkenisse, de Stichting BIZ Halfweg-Molenwatering en de BIZ-vereniging Akkerhof.
Rechten
Leges
De gemeente heft leges voor door haar verstrekte diensten, genoemd in de bij de legesverordening behorende tarieventabel.
De tarieventabel is onderverdeeld in drie titels:
- Algemene Dienstverlening. Onder andere: burgerlijke stand, reisdocumenten, rijbewijzen, verstrekkingen uit de basisregistratie personen.
- Dienstverlening Omgevingsvergunning. Onder andere: bouwvergunning, aanlegvergunning en sloopvergunning.
- Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn. Onder andere: horeca en organiseren evenementen.
Lijkbezorgingsrechten
De gemeente heft lijkbezorgingsrechten voor het gebruik van de begraafplaatsen en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaatsen.
Bij de samenvoeging van de gemeenten Bernisse en Spijkenisse zijn de tarieven niet geharmoniseerd. Dit is wel met ingang van 2016 gebeurd.
Marktgelden
De gemeente heft marktgelden voor het toewijzen van een in te nemen standplaats of terrein op de weekmarkt voor handelswaren. Onder de marktgelden valt het promotiegeld, dat de gemeente heft voor reclame- en promotieactiviteiten.
Bij de samenvoeging van de gemeenten Bernisse en Spijkenisse zijn de tarieven niet geharmoniseerd en golden er voor de het grondgebied van beide voormalige gemeenten afzonderlijke verordeningen. Vanaf 2017 is er nog steeds onderscheid tussen de tarieven van de markt in Spijkenisse enerzijds en de markten in Zuidland en Heenvliet anderzijds. Maar deze tarieven zijn opgenomen in de Verordening marktgelden 2017 die voor het gehele grondgebied van Nissewaard geldt.
Haven-, kade- en opslaggeld
De gemeente heft havengeld voor het door middel van enig vaartuig bevaren van de haven, kadegeld voor het met een vaartuig gebruik maken van gemeentelijke kaden, oevers, aanlegsteigers of meerpalen, en opslaggeld voor het opslaan of hebben van goederen of voorwerpen op gemeentelijke kaden of oevers.
In de tabel hieronder is de lokale lastendruk weergegeven voor een woning met een WOZ-waarde van € 165.000,-, de gemiddelde WOZ-waarde van woningen in 2016 in de gemeente Nissewaard. Omdat de afvalstoffenheffing in Nissewaard wordt omgeslagen naar type woning (gestapelde woning of eengezinswoning) worden onderstaand beide mogelijkheden naast elkaar vermeld :
2016 | 2017 | |||
Omschrijving belasting | Gestapelde woning | Eengezins | Gestapelde woning | Eengezins woning |
Onroerende-zaakbelasting eigenaren | € 237,39 | € 237,39 | € 236,73 | € 236,73 |
Rioolheffing | € 125,00 | € 125,00 | € 125,00 | € 125,00 |
Afvalstoffenheffing | € 256,86 | € 323,72 | € 253,79 | € 319,85 |
Totaal | € 619,25 | € 686,11 | € 615,52 | € 681,58 |
De belastingplichtige die denkt een aanslag niet te kunnen betalen, kan kwijtschelding aanvragen. De gemeente Nissewaard verleent alleen kwijtschelding voor de afvalstoffenheffing.
De gemeente controleert op grond van de Invorderingswet 1990 en Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 bij de beoordeling van de aanvraag eerst of er vermogen aanwezig is. Zo ja,
dan wordt er geen kwijtschelding verleend. Als er geen vermogen aanwezig is, wordt de betalingscapaciteit vastgesteld. Daartoe wordt het netto besteedbare inkomen (het inkomen na aftrek van een aantal vaste lasten) berekend. Als er voldoende betalingscapaciteit aanwezig is, dan wordt er geen kwijtschelding verleend. Net als bijna alle gemeenten in Nederland hanteert de gemeente Nissewaard 100% van de bijstandsnorm als kwijtscheldingsnorm.
Uit overwegingen van doelmatigheid, kostenbesparing en klantvriendelijkheid ontvangen belastingplichtigen die bij vooronderzoek (Inlichtingenbureau) in aanmerking komen voor kwijtschelding geen aanslag (automatische kwijtschelding). In 2017 is voor € 871.000 kwijtschelding verleend.
De opbrengsten van de bestemmingsbelastingen en de rechten mogen niet meer dan 100% kostendekkend zijn. Hieronder wordt per belasting omschreven hoe de kosten zijn opgebouwd en wat het percentage van de kostendekkendheid is.
Bestemmingbelastingen
- Rioolheffing
- Afvalstoffenheffing
De kosten die gemaakt worden voor de bestemmingsbelastingen vallen onder meerdere taakvelden. Per bestemmingsbelasting wordt de opbouw over de verschillende taakvelden gepresenteerd.
Rechten exclusief leges
- Lijkbezorgingrechten
- Marktgelden
- Haven- kade en opslaggelden
De kosten voor de rechten vallen onder één taakveld.
Leges
De opbouw van de Legesverordening is als volgt:
- De verordeningen bestaat uit drie titels (Titel I Algemene dienstverlening, Titel II Dienstverlening Omgevingsvergunning, Titel III Dienstverlening Europese Dienstenrichtlijn)
- De titels bestaan uit meerdere hoofdstukken
- In ieder hoofdstuk zijn meerdere tarieven opgenomen
De Legesverordening bevat dus veel meer tarieven dan de verordeningen van de overige rechten en de verordeningen van de bestemmingsbelastingen. De kostendekkendheid van de leges wordt daarom op een andere manier gepresenteerd: niet alleen op het niveau van de gehele verordening, maar ook op het niveau van de titels en de hoofdstukken.
Berekening kostendekkendheid
De kostendekkendheid wordt berekend door per belasting (bestemmingsbelasting of recht) de opbrengsten te delen door de kosten.
Rioolheffing
Rioolheffing
De gemeente heft rioolheffing ter bestrijding van de kosten, die voor de gemeente verbonden zijn aan :
- de inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater, ook zuivering van huishoudelijk afvalwater; en
- de inzameling van afvloeiend hemelwater en de verwerking van het ingezamelde hemelwater, evenals het treffen van maatregelen om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming zoveel mogelijk te voorkomen of te bereiken.
De gemeente heft de belasting van de eigenaren van woningen en niet-woningen die zijn aangesloten op de gemeentelijke riolering
Rioolheffing - overzicht taakvelden | |||
Taakveld | Lasten | % Toerekening | Toegerekend |
3.7 Riolering | 4.526.028 | 81 | 3.669.104 |
3.1 Verkeer en wegen | 15.470.138 | 3 | 453.730 |
3.6 Openbaar groen en recreatie | 5.825.361 | 2 | 141.328 |
4.264.162 |
Op het taakveld Riolering worden de rioleringskosten en de perceptiekosten (de kosten van het heffen en het innen van de rioolheffing) gerealiseerd. Deze bedragen zijn gebaseerd op de harmonisatie van de gemeentelijke rioleringsplannen van voormalig Spijkenisse en voormalig Bernisse. Eind 2016 is een Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Nissewaard vastgesteld. In het GRP zijn de beleidsuitgangspunten omtrent de riolering vastgelegd. Het percentage dat van het taakveld Riolering wordt toegerekend aan de rioolheffing is exclusief de compensabele BTW.
Vanuit het taakveld Verkeer en wegen wordt ruim € 0,4 miljoen toegerekend voor de kosten van straatvegen. De totale kosten van straatvegen zijn € 1,3 miljoen.
Straatvegen doet de gemeente om drie redenen. Voor het functioneren van de riolering, voor de verkeersveiligheid en omdat burgers hun afvalstoffen verkeerd aanbieden (zwerfvuil). Om te voorkomen dat er vuil via de straat-trottoirkolken in de riolering komt, is het gerechtvaardigd een deel van het straatvegen ten laste van de riolering te brengen. Een exacte verdeling tussen riolering, verkeer en afvalverwijdering is moeilijk te bepalen.
Van de kosten van straatvegen wordt 40% toegerekend aan de rioolheffing, omdat het straatvegen resulteert in lagere kosten voor het reinigen van het openbaar riool en bijdraagt aan minder vervuiling van het oppervlaktewater door overstortend rioolwater tijdens regenweeromstandigheden.
Vanuit het taakveld Openbaar groen en recreatie wordt ruim € 140.000 toegerekend voor de kosten van baggeren, natte civiele kunstwerken en beschoeiingen. De totale gerealiseerde uitgaven voor deze werkzaamheden zijn in 2017 gerealiseerd op € 438.500.
Slibaanwas in de watergangen wordt voor één derde veroorzaakt door (verstuiving van) grond- en zanddeeltjes, één derde door bladafval en één derde door overstorten van de riolering. Om die reden wordt één derde van de totale kosten van het baggeren van watergangen toegerekend aan de rioolheffing.
Rioolheffing - berekening kostendekking | |||
Kosten en inkomsten taakvelden | |||
Kosten taakvelden inclusief (omslag)rente | 4.264.162 | ||
Inkomsten taakvelden exclusief opbrengst heffing | -123.006 | ||
Netto kosten taakveld | 4.141.156 | ||
Overige kosten | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 325.348 | ||
BTW | 896.871 | ||
Totale kosten | 5.363.375 | Opbrengst heffing | 5.363.375 |
Kostendekking (opbrengst heffing / kosten) | 1,00 |
Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing
De gemeente heft afvalstoffenheffing van degene, die gebruik maakt van een woning waarvoor een gemeentelijke verplichting geldt tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.
Afvalstoffenheffing - overzicht taakvelden | |||
Taakveld | Lasten | % Toerekening | Toegerekend |
3.8 Afval | 10.178.566 | 83 | 8.403.691 |
3.1 Verkeer en wegen | 15.470.138 | 7 | 1.115.150 |
3.6 Openbaar groen en recreatie | 5.825.361 | 2 | 117.310 |
7.3 Inkomensvoorzieningen | 43.454.172 | 2 | 871.152 |
10.507.303 |
Op het taakveld Afval zijn de directe kosten gerealiseerd voor het verwijderen en verwerken van afval (inclusief perceptiekosten). De salariskosten van de milieupolitie worden voor 1/3e doorbelast aan het taakveld Afval. Uit de capaciteitsplanning van de ambtenaren van de milieupolitie blijkt dat zij 1/3e van hun tijd kwijt zijn aan het reageren op klachten en meldingen van onder andere het niet juist aanbieden van (zwerf)afval bij ondergrondse containers. Het percentage dat van het taakveld Afval aan de afvalstoffenheffing wordt toegerekend is exclusief de compensabele BTW.
Vanuit het taakveld Verkeer en wegen wordt € 1,1 miljoen toegerekend voor de kosten van straatreiniging. De post straatreiniging in de jaarrekening bestaat uit 3 onderdelen:
- Straatvegen;
- Legen van prullenbakken;
Straatvegen en legen van prullenbakken (straatreiniging) dient meerdere doelen. De gemeente wil een schone, frisse uitstraling. Het opruimen van bladeren en ander afval van de verhardingen heeft een positief effect op de verkeersveiligheid, verstoppingen en extra onderhoud aan de riolering wordt erdoor voorkomen. Omdat de activiteit straatreiniging meerdere doelen dient, kan slechts een deel aan de afvalstoffenheffing worden toegerekend. Een exacte verdeling tussen afvalverwijdering, verkeersveiligheid en riolering is moeilijk te bepalen. Uit jurisprudentie blijkt dat 1/3 e deel van de kosten van straatreiniging mag worden toegerekend aan de afvalstoffenheffing. Omdat er geen objectieve berekening is en geen gericht onderzoek heeft plaatsgevonden, is als uitgangspunt genomen om 1/3 e deel van de kosten voor straatvegen en het legen van prullenbakken toe te rekenen aan de afvalstoffenheffing. De totale kosten voor straatvegen en het legen van prullenbakken bedraagt € 2,3 miljoen. Hiervan wordt € 0,7 miljoen toegerekend aan de afvalstoffenheffing. - Reiniging rondom (ondergrondse) verzamelcontainers;
Voor de kosten van het opruimen van zwerfafval bij ondergrondse containers is als uitgangspunt genomen dat het afval rond deze containers ontstaat als gevolg van de inzameling van huishoudelijk afval (papier, glas, kleding, kunststof). De kosten voor het opruimen van zwerfafval rondom ondergrondse containers (€ 0,4 miljoen) zijn daarom in zijn geheel toegerekend aan de afvalstoffenheffing.
Vanuit het taakveld Openbaar groen en recreatie wordt € 0,1 miljoen toegerekend voor de kosten van het vuilruimen van groen en sloten. Voor de toerekening van kosten voor het vuilruimen uit het openbaar groen en sloten wordt hetzelfde uitgangspunt gehanteerd als bij de kosten voor straatvegen en het legen van prullenbakken (1/3e deel). Dit is mede gebaseerd op de aanname dat met vuilruimen ook word bedoeld het verwijderen van huishoudelijke afvalstoffen uit het openbaar gebied
Voor de afvalstoffenheffing kan kwijtschelding worden verleend (zie 10.6 Kwijtscheldingbeleid). Op het taakveld Inkomensvoorzieningen is hiervoor een bedrag van € 0,9 miljoen gerealiseerd.
Afvalstoffenheffing - berekening kostendekking | |||
Kosten en inkomsten taakvelden | |||
Kosten taakvelden inclusief (omslag)rente | 10.507.303 | ||
Inkomsten taakvelden exclusief opbrengst heffing | -1.045.628 | ||
Netto kosten taakveld | 9.461.675 | ||
Overige kosten | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 142.231 | ||
BTW | 1.800.890 | ||
Totale kosten | 11.404.796 | Opbrengst heffing | 11.404.796 |
Kostendekking (opbrengst heffing / kosten) | 1,00 |
Lijkbezorgingsrechten
Lijkbezorgingsrechten
De gemeente heft lijkbezorgingsrechten voor het gebruik van de begraafplaatsen en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaatsen.
Lijkbezorgingsrechten - berekening kostendekking | |||
Kosten en inkomsten taakvelden | |||
Kosten taakvelden inclusief (omslag)rente | 727.863 | ||
Inkomsten taakvelden exclusief opbrengst heffing | -8.543 | ||
Netto kosten taakveld | 719.320 | ||
Overige kosten | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 305.753 | ||
BTW | 51.181 | ||
Totale kosten | 1.076.254 | Opbrengst heffing | 487.339 |
Kostendekking (opbrengst heffing / kosten) | 0,45 |
In de jaarrekening 2017 is de kostendekking van de lijkbezorgingsrechten 45%. Alle directe kosten met betrekking tot het beheer en onderhoud van de begraafplaatsen (inclusief accommodaties) worden toegerekend aan de lijkbezorgingsrechten. In november 2015 is de beleidsvisie Begraven en Herdenken 2016 - 2025 (over het beheer en gebruik van de begraafplaatsen in Nissewaard) vastgesteld.
Marktgelden
Marktgelden
De gemeente heft marktgelden voor het toewijzen van een in te nemen standplaats of terrein op de weekmarkt voor handelswaren. Onder de marktgelden valt het promotiegeld, dat de gemeente heft voor reclame- en promotieactiviteiten.
Marktgelden - berekening kostendekking | |||
Kosten en inkomsten taakvelden | |||
Kosten taakvelden inclusief (omslag)rente | 86.569 | ||
Inkomsten taakvelden exclusief opbrengst heffing | 0 | ||
Netto kosten taakveld | 86.569 | ||
Overige kosten | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 40.529 | ||
BTW | 3.707 | ||
Totale kosten | 130.805 | Opbrengst heffing | 91.979 |
Kostendekking (opbrengst heffing / kosten) | 0,70 |
In de jaarrekening 2017 is de kostendekkendheid van de marktgelden 70%. Alle directe kosten met betrekking tot de markt worden toegerekend aan de markt. Onder de directe kosten vallen de beheer- en onderhoudskosten van de weekmarkt, de huur van het toilet en de uren van de marktmeester voor de toezicht en de inning van de marktgelden. In 2016 is de notitie weekmarkt (over de toekomstvisie voor de weekmarkten in Nissewaard en de tarieven en exploitatie van de vier weekmarkten in Nissewaard) door het college vastgesteld.
Haven-, kade- en opslaggeld
Haven-, kade- en opslaggeld
De gemeente heft havengeld voor het door middel van enig vaartuig bevaren van de haven, kadegeld voor het met een vaartuig gebruik maken van gemeentelijke kaden, oevers, aanlegsteigers of meerpalen, en opslaggeld voor het opslaan of hebben van goederen of voorwerpen op gemeentelijke kaden of oevers.
| |||
Kosten en inkomsten taakvelden | |||
Kosten taakvelden inclusief (omslag)rente | 16.673 | ||
Inkomsten taakvelden exclusief opbrengst heffing | 0 | ||
Netto kosten taakveld | 16.673 | ||
Overige kosten | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 7.038 | ||
BTW | 384 | ||
Totale kosten | 24.095 | Opbrengst heffing | 3.484 |
Kostendekking (opbrengst heffing / kosten) | 0,14 |
In de jaarrekening 2017 is de kostendekkendheid van de havengelden 14%. Alle directe kosten met betrekking tot de haven worden toegerekend aan de haven. Onder de directe kosten van de haven vallen de beheerkosten van de kade en havenlichten, de kapitaallasten van de steiger en de uren van de havenmeester voor toezicht en inning van de havengelden.
Leges
Leges
De gemeente heft leges voor door haar verstrekte diensten, genoemd in de bij de legesverordening behorende tarieventabel.
Leges - berekening kostendekking
Hieronder wordt de kostendekkendheid van de leges gepresenteerd op drie niveaus:
- de gehele legesverordening
- Titel I, Titel II en Titel III van de legesverordening
- de hoofdstukken binnen de titels
Titel I | Algemene dienstverlening | |||
Kosten | Opbrengsten | Kostendekking | ||
1.1 | Burgerlijke Stand | 243.375 | 99.286 | 41% |
1.2 | Reisdocumenten | 1.202.123 | 1.036.604 | 86% |
1.3 | Rijbewijzen | 462.050 | 434.490 | 94% |
1.4 | Verstrekkingen uit de basisregistratie personen | 626.781 | 107.071 | 17% |
1.5 | Verstrekkingen uit het Kiezersregister | 26.920 | 0,00 | 0% |
1.6 | Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens | |||
1.7 | Bestuursstukken | |||
1.8 | Vastgoedinformatie | |||
1.9 | Overige publiekszaken | 177.157 | 113.010 | 64% |
1.10 | Gemeentearchief | |||
1.11 | Huisvestingswet en urgentie-aanvraag | 693 | 462 | 67% |
1.12 | Winkeltijdenwet | |||
1.13 | Kansspelen | 6.535 | 2.148 | 33% |
1.14 | Kabels en leidingen | |||
1.15 | Telecommunicatie | |||
1.16 | Verkeer en vervoer | 69.003 | 58.011 | 84% |
1.17 | Algemene Plaatselijke Verordening | |||
1.18 | Overige stukken | |||
1.19 | Gevonden voorwerpen | |||
1.20 | Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (BIBOB) | |||
1.21 | Fotokopieën | |||
Totaal | 2.814.637 | 1.851.082 | 66% | |
Titel II | Omgevingsvergunning | |||
Kosten | Opbrengsten | Kostendekking | ||
2.1 | Begripsomschrijvingen | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
2.2 | Vooroverleg/beoordelen principe-aanvraag | |||
2.3 | Omgevingsvergunning | 1.386.738 | 647.738 | 47% |
2.4 | Vermindering | |||
2.5 | Teruggaaf | |||
2.6 | Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project | |||
2.7 | Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten | |||
2.8 | Aanvraag omgevingsvergunning niet via Omgevingsloket online | |||
2.9 | Wet geluidhinder | |||
2.10 | In deze titel niet benoemde beschikking | |||
Totaal | 1.386.738 | 647.738 | 47% | |
Titel III | Europese Dienstenrichtlijn | |||
Kosten | Opbrengsten | Kostendekking | ||
3.1 | Drank- en horecawet | 8.875 | 9.427 | 106% |
3.2 | Organiseren evenementen of markten (vergunningverlening in APV) | 87.098 | 19.029 | 22% |
3.3 | Prostitutiebedrijven | 1.188 | 859 | 72% |
3.4 | Brandbeveiligingsverordening | 1.782 | 1.405 | 79% |
3.5 | Splitsingsvergunning woonruimte | |||
3.6 | In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking of dienstverlening | |||
Totaal | 98.943 | 30.720 | 31% | |
Kosten | Opbrengsten | Kostendekking | ||
Totaal | Legesverordening | 4.147.893 | 2.678.552 | 65% |