De gemeente Nissewaard beschikt over 247 accommodaties (peildatum 01 juli 2017) in de openbare ruimte. Met het vastgoed wordt maatschappelijk rendement bewerkstelligd. Hierbij gaat het om:
- Het zo effectief mogelijk vervullen van de verplichte wettelijke taken;
- Het huisvesten van de doelgroepen die voortkomen uit de beleidsdoelstellingen en de eigen organisatie.
De afdeling zou hierbij in de diverse programma’s in de begroting, met daarbij de onderliggende taakvelden, een beschrijving dienen te geven van het beleid ten aanzien van de accommodaties (koppelen beleid en uitvoering). Dit zorgde voor veel herhaling in de verschillende programma’s en onduidelijkheid bij de lezers. Voor de begroting 2017 is er voor gekozen om een paragraaf Accommodaties op te stellen waarbij de geplande (beleids) ontwikkelingen in relatie tot accommodaties in één paragraaf worden gevangen. In de afzonderlijke programma’s zal een verwijzing komen naar deze paragraaf.
Naast het beheer van vastgoed vervult de afdeling de huisvesting van de ambtelijke organisatie en de facilitaire ondersteuning voor zowel de ambtelijke organisatie als voor gebruikers van maatschappelijk vastgoed. Inzicht in de stand van zaken is verwoord in de paragraaf Bedrijfsvoering.
Ook het Parkeerbeheer behoort tot de taak van de afdeling. Inzicht in de stand van zaken is verwoord in de paragraaf Parkeren en Parkeerbelasting.
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? |
Voor het kalenderjaar 2017 is als doel gesteld om het vastgoedmanagement voor de gehele vastgoedportefeuille verder te ontwikkelen. Dit maakt het mogelijk om op strategisch - en tactisch niveau managementinformatie aan te leveren aan het college van burgemeester & wethouders en de gemeenteraad. Deze informatie biedt houvast voor een heroriëntatie en herbezinning op accommodaties, de gewenste kwaliteit en het daarbij horende financiële kader. Hierdoor komt er een match tussen vraag en aanbod en ontstaat een continue aansluiting op beleids- en organisatiedoelstellingen en ontwikkelingen. | Voor het kalenderjaar 2017 zijn de onderstaande doelstellingen geformuleerd:
|
Onderstaand zal per doelstelling een toelichting worden gegeven:
Implementatie Accommodatiebeleid
Het Accommodatiebeleid zorgt op strategisch niveau voor een koppeling tussen beleid- & organisatiedoelstellingen en de uitvoering. Het biedt uitgangspunten voor een uniforme portefeuillebenadering en –beoordeling, dat een herbezinning en heroriëntatie op accommodaties mogelijk maakt. Het matchen van vraag en aanbod, waardoor een vertaling naar een Uitvoeringsprogramma gemaakt kan worden. Het Uitvoeringsprogramma ziet toe op benodigde mutaties (aankopen en/of afstoten) van accommodaties, zodat de kernportefeuille aansluit en blijft aansluiten op de beleid- & organisatiedoelstellingen. Hierbij worden ook de financiële consequenties van het beleid ten aanzien van accommodaties inzichtelijk gemaakt.
Het opstellen van het accommodatiebeleid heeft in 2017 vertraging opgelopen door langdurige personele uitval. De doelstelling is opgenomen in de jaarplanning van 2018.
Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Het Uitvoeringsprogramma I (2013) was gericht op het behalen van de door de raad vastgestelde bezuinigingstaakstelling, o.a. door het afstoten van een aantal accommodaties.
Uitvoeringsprogramma II (2015) voorziet in een doorlichting van de gehele portefeuille op basis van een vastgoedstrategie. Vastgestelde doelen voor de planperiode 2015 tot 2018 zijn: het afstoten van 28 accommodaties (grondgebied Spijkenisse) die niet langer tot de kernportefeuille behoren. Veelal gaat dit over commercieel vastgoed en woningen. Het programma levert, evenals bij Uitvoeringsprogramma I, een structurele en incidentele besparing op. In 2017 zijn de accommodaties aan de Anne Frankstraat 26a en de Zinkseweg 5 verkocht. Een voortgangsrapportage over uitvoeringsprogramma II zal uiterlijk in het tweede kwartaal van 2018 worden aangeboden aan de commissie Bestuur. Opgemerkt kan worden dat de realisatie van Uitvoeringsprogramma II conform planning verloopt.
Naast bovengenoemde zijn in 2017 de herhuisvestingstrajecten van de Brandweer naar de Van Hogendorpstraat 50, Stimos naar de Raadhuislaan 39-A en Vluchtelingenwerk naar de A. van der Noodstraat 6 afgerond.
In 2017 is de vastgoedstrategie herzien. Hierbij is wederom gekeken naar vier criteria, respectievelijk de fysieke staat (de staat van onderhoud, vierkante meters en bouwjaren), de functionaliteit (gebruik en gebruikers, leegstandspercentages en type gebruik), de financiële staat (toets op WOZ waarden, boekwaarden, exploitatiekosten en huurinkomsten) en het strategisch belang (college uitgangspunten en beleidsdoelstellingen). Hierbij is de focus voornamelijk gelegd op de beleidsondersteunende functie van het vastgoed en het daaruit volgende maatschappelijk rendement.
De doorvertaling van de vastgoedstrategie in het uitvoeringsprogramma zal plaatsvinden in de eerste twee kwartalen van 2018. In 2018 wordt het geactualiseerde uitvoeringsprogramma 2018-2022 ter besluitvorming aan college en raad aangeboden.
Opstellen beheerplannen per gebruiksgroep
In het kalenderjaar 2017 is het onderhoudsbeleid/kwaliteitsbeleid uitgewerkt ten aanzien van het integrale onderhoud van de gemeentelijke accommodaties. Dit zal uiterlijk in het derde kwartaal van 2018 worden aangeboden aan het college van burgemeester & wethouders en de gemeenteraad.
In 2017 was het de bedoeling om het te hanteren principe voor het integrale beheerplan te bespreken met het college en de raadscommissie bestuur. Vanwege het hoger prioriteren van andere werkzaamheden (huisvesting Stadsbeheer, Happy Italy, Brandweer) heeft dit niet plaatsgevonden in 2017. Deze doelstelling is opgenomen in de werkplanning van 2018.
Het kalenderjaar 2018 zal gebruikt worden voor het vertalen van het onderhoudsbeleid/kwaliteitsbeleid en het principe integrale beheerplan in beheerplannen voor elke gebruiksgroep.
Met de beheerplannen worden het college en de raadscommissie bestuur geadviseerd over de gewenste kwaliteit van onderhoud en worden de financiële consequenties hiervan op lange en korte termijn inzichtelijk gemaakt.
Aan de hand van de gedefinieerde en vastgestelde kwaliteitslabels per pand wordt geadviseerd over de vast te stellen kwaliteit van onderhoud per gebruiksgroep.
Complementeren objectgegevens
Voor alle gemeentelijke objecten welke zij verhuurd of in gebruik zijn gegeven, moet een overeenkomst (huur- , ingebruikgeving en/of recht van opstal) aanwezig zijn met de huurder/gebruiker. De demarcatie (ten aanzien van onderhoud) tussen enerzijds gemeente en anderzijds huurder/gebruiker dient inzichtelijk te zijn. De inventarisatie geeft inzicht in welke beheersituatie er is of welke beheersituatie ontbreekt.
Voor het op orde maken van de objectgegevens is een plan van aanpak opgesteld. De acties die in 2017 stonden gepland zijn alle gerealiseerd (o.a. afsluiten recht van opstal tennisvereniging De Dalle, aangaan huurovereenkomst VV Spijkenisse en VV Hekelingen).
Accountmanagement
In 2017 stond als doelstelling het ontwikkelen van accountmanagement. Het beleidsstuk voor de korte termijn is in concept afgerond.
De strategische aanpak voor de lange termijn om de relatie met alle (potentiële) klanten te onderhouden, te bewaken en waar nodig te verbeteren, wordt in 2018 ingezet. Deze benadering geven klant en klanttevredenheid vanuit vastgoedperspectief een nog meer centrale rol bij het behalen van de gemeentelijke beleidsdoelstellingen.