Wat heeft het gekost?

Bedragen x € 1.000Prim. Begroting 2017Begroting na wijz. 2017Rekening 2016Rekening 2017Afwijk. tov Begr. na wijz. 2017Afwijk. tov rekening 2016
Totale Lasten40.01539.933261.48753.735-13.802207.752
Totale Baten179.077183.625260.203195.477-11.85364.726
Subtotaal exploitatie-139.062-143.6921.284-141.742-1.949143.026
Mutatie Reserves-1.545465-4.776-7021.167-4.074
Totaal Programma-140.606-143.227-3.492-142.444-782138.952
Bedragen x € 1.000Prim. Begroting 2017Begroting na wijz. 2017Rekening 2016Rekening 2017Afwijk. tov Begr. na wijz. 2017Afwijk. tov rekening 2016
Lasten taakvelden
Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds000000
Belastingen Overig1.28484014.50284-14.502
Ondersteuning organisatie28.93330.57479231.25230.574-30.460
Overige baten en lasten-261-464.718-1.380-466.098
OZB niet-woningen26220835171208-136
OZB woningen438439277351439-74
Treasury9.2848.673-7998.8398.673-9.638
Vennootschapsbelasting7500000
Lasten40.01539.9335.02353.73539.933-48.711
Bedragen x € 1.000Prim. Begroting 2017Begroting na wijz. 2017Rekening 2016Rekening 2017Afwijk. tov Begr. na wijz. 2017Afwijk. tov rekening 2016
Baten taakvelden
Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds000000
Belastingen Overig1.28484014.50284-14.502
Ondersteuning organisatie28.93330.57479231.25230.574-30.460
Overige baten en lasten-261-464.718-1.380-466.098
OZB niet-woningen26220835171208-136
OZB woningen438439277351439-74
Treasury9.2848.673-7998.8398.673-9.638
Vennootschapsbelasting7500000
Baten40.01539.9335.02353.73539.933-48.711

Wat heeft het programma gekost?

Gemeentefonds
In 2017 zijn in mei, september en december circulaires door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gepubliceerd met daarin de meest recente ontwikkelingen van het gemeentefonds. Het college en de raad zijn hierover separaat geadviseerd. Alle drie waren het beleidsarme circulaires. Slechts lopende zaken werden afgehandeld.  De oorzaak hiervan was de langdurige demissionaire status van het kabinet. Het ministerie van BZK heeft aangegeven dat voorafgaand aan de meicirculaire 2018 er nog een extra circulaire uitkomt met de effecten van het regeerakkoord en het interbestuurlijk programma.

2017
Door de verschijningsdatum van de decembercirculaire 2017 en de data van de raadsvergaderingen was het niet meer mogelijk de (begrotings-) effecten van de decembercirculaire 2017 te verwerken in 2017. De basis van deze verschillenanalyse is derhalve de begroting na verwerking van de septembercirculaire 2017. De genoemde aantallen hieronder hebben nog geen definitieve status gekregen van het ministerie van BZK en kunnen nog worden gewijzigd.
Het verschil tussen de begroting en realisatie 2017 bedraagt € 457.000 negatief. De grootste afwijkingen worden hieronder toegelicht.Diverse kleine afwijkingen (cumulatief € 50.000) leiden tot het totaal verschil van € 457.000.

Aantal inwoners 

11.000

Aantal leerlingen VO en SO

193.000

Meetmethode lage inkomens

-460.000

Bijstandsontvangers

90.000

Asielinstroom

-102.000

Definitie woonruimten

307.000

Omgevingsadressendichtheid

357.000

DU Maatsch. Opvang en OGGz

11.000

407.000

(-) is positief

Het aantal inwoners van Nissewaard is iets te hoog ingeschat (€ 11.000).
De aantallen leerlingen voortgezet en speciaal onderwijs zijn hoger begroot dan het ministerie tot op heden inschat (€ 193.000). De meetmethode van lage inkomens wordt gewijzigd. Vooruitlopend hierop is er nu 'slechts' geïndexeerd. Op advies van PAUW, specialist gemeentefonds is het aantal lage inkomens Nissewaard naar boven bijgesteld bij de decembercirculaire 2017. Bij deze analyse is het verschil nog aanwezig (-€ 460.000).
Het aantal bijstandsontvangers is door het ministerie van BZK lager ingeschat dan door Nissewaard. Dit resulteert in een verschil van € 90.000. In de decembercirculaire 2017 zijn er hogere bedragen toegekend vanwege verhoogde asielinstroom  -€ 102.000. De nieuwe definitie van woonruimten en daar mee ook omgevingsadressendichtheid tot forse verschillen nl. € 307.000 en € 357.000. De decentralisatie-uitkering Maatschappelijke opvang en OGGz is met € 11.000 naar beneden bijgesteld.

Belastingen/OZB

Lagere lasten OZB
OZB lasten lager door minder oninbaar geleden vorderingen waardoor de dotatie voorzieningen van deze belastingen lager zijn geworden dan begroot. Dit is het gevolg van een nieuw deurwaarderskantoor en verbeterde economische omstandigheden.

Hogere Baten OZB
OZB inkomsten woningen licht hoger dan begroot omdat de ontwikkeling van de nieuwbouwprojecten voorzichtig was ingeschat. Daarnaast was het aantal (toegekende) WOZ-waardebezwaren erg laag.

Overige belastingen
Precario kabels en leidingen Stedin  zijn voor de jaren 2015 tot en met 2017  opgelegd met een totaalbedrag van 12,7 miljoen euro.  Doordat een bezwaarprocedure door Stedin is opgestart en de baten onzeker zijn, is er een dotatie  voorziening  aangemaakt aan de lastenkant.
De baten precario kabels en leidingen van Evides  worden via een compensatieregeling  in 2018 volledig terugbetaald aan de belastingplichtigen die een woning of niet-woning feitelijk gebruiken. Ook deze baten zijn hierdoor aan de lastenkant terug te vinden.

Toelichting op belangrijkste afwijkingen

x € 1.000

Programma Verplichte overzichten

Lasten

Baten

I /S

Voorne Putten Werkt

Vanaf 1 januari 2017 is de nieuwe G.R. Voorne-Putten Werkt operationeel geworden. De begrotingswijziging om het personeel van oud Welplaat naar de afdeling Voorne Putten Werkt (circa 40 fte) in de begroting 2017 van Nissewaard te verwerken is niet ter besluitvorming aan de raad aangeboden. Het betreft een technische uitwerking van de eerder genomen besluiten door de raad, die wel in de begroting van 2018 is verwerkt. Het gevolg voor de jaarrekening is een neutrale (incidentele) afwijking in de baten en lasten in programma 7 en 9 (overhead). De afwijking met betrekking tot VPW in de  programma’s 7 en 8  zijn dus per saldo neutraal.

€ -328

€ 100

i

Stadhuis-energiekosten

De factuurcontrole heeft betrekking op de in rekening gebrachte energiefacturen over de afgelopen vijf jaar en heeft geleid tot een correctie op de in rekening gebrachte facturen. Dit geeft een voordeel van € 141.746. In de 2e Turap 2017  is al een overschot gemeld van € 309.536. Uiteindelijk is het overschot nog groter uitgevallen dan verwacht. Dit voordeel dient in samenhang te worden gezien met de kosten die gemaakt zijn voor de externe leverancier die de factuur controle heeft uitgevoerd ad. € 46.316.

€ 142

i

Regelingen en afspraken personeel

De kosten voor regelingen en afspraken personeel (o.a. ww uitkeringen, kosten WGA, parkeerabonnementen) zijn hoger uitgevallen dan begroot. Dit nadeel wordt grotendeels gecompenseerd door hogere inkomsten (o.a. teruggaaf loonheffing 2011, loonscan 2013 t/m 2015, bijdrage WGA).

 € -337

€ 314

i

Personeelslasten in de overhead

Op de personeelslasten in de overhead is een nadeel van € 425.000 op de lasten en een voordeel van € 195.000 op de baten. Het betreft het saldo op de personeelslasten en het algemeen beheer van alle clusters. Naast het nadeel op de personeelslasten  in de overhead is er een  voordeel op de personeelslasten op de taakvelden. Per saldo is op de personeelslasten een voordelig resultaat behaald. Zie ook de uitputting van de personeelslasten in de paragraaf bedrijfsvoering).

€ -425

€ 195

i

DVO Syntrophos

De kosten voor Syntrophos zijn lager uitgevallen omdat er op verzoek van Nissewaard voor gekozen is om investeringen met een meerjarig effect alsnog te activeren. In 1e instantie zouden de kosten 1 op 1 doorbelast worden naar de deelnemers. Daarnaast zijn een aantal extra werkzaamheden niet of gedeeltelijk niet tot uitvoering gekomen zodat deze kosten terugbetaald worden aan de deelnemers. Tenslotte heeft een herrekening van het aantal accounts een positief affect op de kosten voor Nissewaard.

€ 327

i

Dividend

Hogere kosten langlopende geldleningen en bankkosten.

€ -166

i

OZB
OZB lasten zijn lager door minder oninbaar geleden vorderingen waardoor de dotatie voorzieningen van deze belastingen lager zijn geworden dan begroot. Dit is het gevolg van een nieuw deurwaarderskantoor en verbeterde economische omstandigheden.

€ 125

i

Precario

In 2017 is € 13,98 miljoen aan baten precario kabels en leidingen ontvangen. Hiervan was € 1,23 miljoen geraamd. Hetgeen tot een voordelig resultaat leidt van € 12,75 miljoen. Dit resultaat betreft de aan Stedin opgelegde aanslagen precario kabels en leidingen over de jaren 2015 t/m 2017. Stedin betwist echter de aanslagen precario kabels en leidingen. Hierover loopt momenteel een juridische procedure. In verband met de onzekerheid over de uitkomst van deze procedure, zijn deze baten gestort in een voorziening. Deze storting was net als de ontvangen precariobaten van Stedin niet geraamd in de begroting hetgeen leidt tot een nadelig resultaat van € 12,75 miljoen. Het restant van het nadelig verschil aan de lastenkant ad € 1,633 miljoen (€ 14,379 miljoen - € 12,75 miljoen) betreft voor € 0,33 miljoen de eerder van Stedin ontvangen precariobaten kabels en leidingen over december 2016. Dit bedrag is reeds in de jaarrekening 2016 als resultaat verwerkt. In het licht van de genoemde juridische procedure, wordt deze ontvangst eveneens gestort in de voorziening. Daarnaast is voor € 1,303 miljoen een nog te betalen post opgenomen m.b.t. de aan inwoner te betalen compensatie. Dit wordt in 2018 uitbetaald. Deze € 1,303 miljoen was geraamd als storting in een reserve. Echter, gezien de genomen bestuurlijke besluiten over de compensatie ligt verwerking als een nog te betalen post eerder voor de hand. De eerder geraamde storting in de reserve heeft dan ook niet plaatsgevonden, hetgeen het voordelige resultaat ad € 1,303 miljoen bij het onderdeel reserves verklaard.

€ -13.076

i

Flankerend beleid en maatwerk-regelingen
De kosten voor flankerend beleid en de maatwerkregelingen zijn lager uitgevallen dan begroot. Hiermee wordt de onttrekking aan de reserve Flankerend beleid lager.

€ 164

i

Onvoorzien

Op het budget Onvoorzien is geen beroep gedaan.

€ 101

i

Saldi kostenplaats Concernstaf
Dit betreft de eindafrekening Syntrophos 2016

€ -75

i

IKB
Dit betreft de kosten voor het IKB, de lasten worden gedekt door een opgenomen balanspost nog te betalen die bij de jaarrekening 2016 is gevormd.

€ 1.200

i

Dividend

Hogere inkomsten uit dividend o.a. BNG. Opbrengst doorbelaste rente is lager uitgevallen dan geraamd. Dit valt weg tegen diverse voordelen op de andere programma’s kosten rente.

€ -601

i

OZB
De OZB inkomsten woningen zijn licht hoger dan begroot omdat de ontwikkeling van de nieuwbouwprojecten voorzichtig was ingeschat. Daarnaast was het aantal (toegekende) WOZ-waardebezwaren erg laag.

€ 63

i

Precario zie hierboven

€ 12.750

i

Algemene uitkering

Gezien het tijdstip van verschijnen konden de effecten van de decembercirculaire niet meer verwerkt worden in de begroting. Voor een uitgebreide toelichting zie toelichting onder de cijfermatige tabel.

€ -456

i

Flankerend beleid en maatwerk-regelingen
Lagere onttrekking reserve flankerend beleid

€ -164

i

Saldi kostenplaats Concernstaf
Dit betreft een afwikkeling van een balanspost BTW leerlingenvervoer en de vrijval van voorziening Elementen

€ 508

i

Incidentele looneffecten
Dit betreft de afrekening vakantietoelage VPW

€ 80

i

Opbrengst verkoop huurwoningen

De opbrengst is hoger uitgevallen dan geraamd.

€ 55

i

IKB
De vrijval van de post nog te betalen was geraamd aan de batenkant terwijl de daadwerkelijke boeking aan de lastenkant heeft plaatsgevonden. Per saldo is e.e.a. budgettair neutraal

€ -1.200

i

Prcera

Investeringen

Verplichte Overzichten

Beschikbaar

Werkelijke uitgaven 2017

Restant

Afsluiten / handhaven

Bureaustoelen

€ 190.772

€ 0

€ 190.772

Handhaven

Toelichting