Wat heeft het gekost?
Bedragen x € 1.000 | Prim. Begroting 2017 | Begroting na wijz. 2017 | Rekening 2016 | Rekening 2017 | Afwijk. tov Begr. na wijz. 2017 | Afwijk. tov rekening 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totale Lasten | 40.015 | 39.933 | 261.487 | 53.735 | -13.802 | 207.752 | |
Totale Baten | 179.077 | 183.625 | 260.203 | 195.477 | -11.853 | 64.726 | |
Subtotaal exploitatie | -139.062 | -143.692 | 1.284 | -141.742 | -1.949 | 143.026 | |
Mutatie Reserves | -1.545 | 465 | -4.776 | -702 | 1.167 | -4.074 | |
Totaal Programma | -140.606 | -143.227 | -3.492 | -142.444 | -782 | 138.952 |
Bedragen x € 1.000 | Prim. Begroting 2017 | Begroting na wijz. 2017 | Rekening 2016 | Rekening 2017 | Afwijk. tov Begr. na wijz. 2017 | Afwijk. tov rekening 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten taakvelden | ||||||
Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Belastingen Overig | 1.284 | 84 | 0 | 14.502 | 84 | -14.502 |
Ondersteuning organisatie | 28.933 | 30.574 | 792 | 31.252 | 30.574 | -30.460 |
Overige baten en lasten | -261 | -46 | 4.718 | -1.380 | -46 | 6.098 |
OZB niet-woningen | 262 | 208 | 35 | 171 | 208 | -136 |
OZB woningen | 438 | 439 | 277 | 351 | 439 | -74 |
Treasury | 9.284 | 8.673 | -799 | 8.839 | 8.673 | -9.638 |
Vennootschapsbelasting | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 40.015 | 39.933 | 5.023 | 53.735 | 39.933 | -48.711 |
Bedragen x € 1.000 | Prim. Begroting 2017 | Begroting na wijz. 2017 | Rekening 2016 | Rekening 2017 | Afwijk. tov Begr. na wijz. 2017 | Afwijk. tov rekening 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten taakvelden | ||||||
Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Belastingen Overig | 1.284 | 84 | 0 | 14.502 | 84 | -14.502 |
Ondersteuning organisatie | 28.933 | 30.574 | 792 | 31.252 | 30.574 | -30.460 |
Overige baten en lasten | -261 | -46 | 4.718 | -1.380 | -46 | 6.098 |
OZB niet-woningen | 262 | 208 | 35 | 171 | 208 | -136 |
OZB woningen | 438 | 439 | 277 | 351 | 439 | -74 |
Treasury | 9.284 | 8.673 | -799 | 8.839 | 8.673 | -9.638 |
Vennootschapsbelasting | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 40.015 | 39.933 | 5.023 | 53.735 | 39.933 | -48.711 |
Wat heeft het programma gekost?
Gemeentefonds
In 2017 zijn in mei, september en december circulaires door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gepubliceerd met daarin de meest recente ontwikkelingen van het gemeentefonds. Het college en de raad zijn hierover separaat geadviseerd. Alle drie waren het beleidsarme circulaires. Slechts lopende zaken werden afgehandeld. De oorzaak hiervan was de langdurige demissionaire status van het kabinet. Het ministerie van BZK heeft aangegeven dat voorafgaand aan de meicirculaire 2018 er nog een extra circulaire uitkomt met de effecten van het regeerakkoord en het interbestuurlijk programma.
2017
Door de verschijningsdatum van de decembercirculaire 2017 en de data van de raadsvergaderingen was het niet meer mogelijk de (begrotings-) effecten van de decembercirculaire 2017 te verwerken in 2017. De basis van deze verschillenanalyse is derhalve de begroting na verwerking van de septembercirculaire 2017. De genoemde aantallen hieronder hebben nog geen definitieve status gekregen van het ministerie van BZK en kunnen nog worden gewijzigd.
Het verschil tussen de begroting en realisatie 2017 bedraagt € 457.000 negatief. De grootste afwijkingen worden hieronder toegelicht.Diverse kleine afwijkingen (cumulatief € 50.000) leiden tot het totaal verschil van € 457.000.
Aantal inwoners | 11.000 | |
Aantal leerlingen VO en SO | 193.000 | |
Meetmethode lage inkomens | -460.000 | |
Bijstandsontvangers | 90.000 | |
Asielinstroom | -102.000 | |
Definitie woonruimten | 307.000 | |
Omgevingsadressendichtheid | 357.000 | |
DU Maatsch. Opvang en OGGz | 11.000 | |
407.000 |
(-) is positief
Het aantal inwoners van Nissewaard is iets te hoog ingeschat (€ 11.000).
De aantallen leerlingen voortgezet en speciaal onderwijs zijn hoger begroot dan het ministerie tot op heden inschat (€ 193.000). De meetmethode van lage inkomens wordt gewijzigd. Vooruitlopend hierop is er nu 'slechts' geïndexeerd. Op advies van PAUW, specialist gemeentefonds is het aantal lage inkomens Nissewaard naar boven bijgesteld bij de decembercirculaire 2017. Bij deze analyse is het verschil nog aanwezig (-€ 460.000).
Het aantal bijstandsontvangers is door het ministerie van BZK lager ingeschat dan door Nissewaard. Dit resulteert in een verschil van € 90.000. In de decembercirculaire 2017 zijn er hogere bedragen toegekend vanwege verhoogde asielinstroom -€ 102.000. De nieuwe definitie van woonruimten en daar mee ook omgevingsadressendichtheid tot forse verschillen nl. € 307.000 en € 357.000. De decentralisatie-uitkering Maatschappelijke opvang en OGGz is met € 11.000 naar beneden bijgesteld.
Belastingen/OZB
Lagere lasten OZB
OZB lasten lager door minder oninbaar geleden vorderingen waardoor de dotatie voorzieningen van deze belastingen lager zijn geworden dan begroot. Dit is het gevolg van een nieuw deurwaarderskantoor en verbeterde economische omstandigheden.
Hogere Baten OZB
OZB inkomsten woningen licht hoger dan begroot omdat de ontwikkeling van de nieuwbouwprojecten voorzichtig was ingeschat. Daarnaast was het aantal (toegekende) WOZ-waardebezwaren erg laag.
Overige belastingen
Precario kabels en leidingen Stedin zijn voor de jaren 2015 tot en met 2017 opgelegd met een totaalbedrag van 12,7 miljoen euro. Doordat een bezwaarprocedure door Stedin is opgestart en de baten onzeker zijn, is er een dotatie voorziening aangemaakt aan de lastenkant.
De baten precario kabels en leidingen van Evides worden via een compensatieregeling in 2018 volledig terugbetaald aan de belastingplichtigen die een woning of niet-woning feitelijk gebruiken. Ook deze baten zijn hierdoor aan de lastenkant terug te vinden.
Toelichting op belangrijkste afwijkingen
x € 1.000 | |||
---|---|---|---|
Programma Verplichte overzichten | Lasten | Baten | I /S |
Voorne Putten Werkt Vanaf 1 januari 2017 is de nieuwe G.R. Voorne-Putten Werkt operationeel geworden. De begrotingswijziging om het personeel van oud Welplaat naar de afdeling Voorne Putten Werkt (circa 40 fte) in de begroting 2017 van Nissewaard te verwerken is niet ter besluitvorming aan de raad aangeboden. Het betreft een technische uitwerking van de eerder genomen besluiten door de raad, die wel in de begroting van 2018 is verwerkt. Het gevolg voor de jaarrekening is een neutrale (incidentele) afwijking in de baten en lasten in programma 7 en 9 (overhead). De afwijking met betrekking tot VPW in de programma’s 7 en 8 zijn dus per saldo neutraal. | € -328 | € 100 | i |
Stadhuis-energiekosten De factuurcontrole heeft betrekking op de in rekening gebrachte energiefacturen over de afgelopen vijf jaar en heeft geleid tot een correctie op de in rekening gebrachte facturen. Dit geeft een voordeel van € 141.746. In de 2e Turap 2017 is al een overschot gemeld van € 309.536. Uiteindelijk is het overschot nog groter uitgevallen dan verwacht. Dit voordeel dient in samenhang te worden gezien met de kosten die gemaakt zijn voor de externe leverancier die de factuur controle heeft uitgevoerd ad. € 46.316. | € 142 | i | |
Regelingen en afspraken personeel De kosten voor regelingen en afspraken personeel (o.a. ww uitkeringen, kosten WGA, parkeerabonnementen) zijn hoger uitgevallen dan begroot. Dit nadeel wordt grotendeels gecompenseerd door hogere inkomsten (o.a. teruggaaf loonheffing 2011, loonscan 2013 t/m 2015, bijdrage WGA). | € -337 | € 314 | i |
Personeelslasten in de overhead Op de personeelslasten in de overhead is een nadeel van € 425.000 op de lasten en een voordeel van € 195.000 op de baten. Het betreft het saldo op de personeelslasten en het algemeen beheer van alle clusters. Naast het nadeel op de personeelslasten in de overhead is er een voordeel op de personeelslasten op de taakvelden. Per saldo is op de personeelslasten een voordelig resultaat behaald. Zie ook de uitputting van de personeelslasten in de paragraaf bedrijfsvoering). | € -425 | € 195 | i |
DVO Syntrophos De kosten voor Syntrophos zijn lager uitgevallen omdat er op verzoek van Nissewaard voor gekozen is om investeringen met een meerjarig effect alsnog te activeren. In 1e instantie zouden de kosten 1 op 1 doorbelast worden naar de deelnemers. Daarnaast zijn een aantal extra werkzaamheden niet of gedeeltelijk niet tot uitvoering gekomen zodat deze kosten terugbetaald worden aan de deelnemers. Tenslotte heeft een herrekening van het aantal accounts een positief affect op de kosten voor Nissewaard. | € 327 | i | |
Dividend Hogere kosten langlopende geldleningen en bankkosten. | € -166 | i | |
OZB | € 125 | i | |
Precario In 2017 is € 13,98 miljoen aan baten precario kabels en leidingen ontvangen. Hiervan was € 1,23 miljoen geraamd. Hetgeen tot een voordelig resultaat leidt van € 12,75 miljoen. Dit resultaat betreft de aan Stedin opgelegde aanslagen precario kabels en leidingen over de jaren 2015 t/m 2017. Stedin betwist echter de aanslagen precario kabels en leidingen. Hierover loopt momenteel een juridische procedure. In verband met de onzekerheid over de uitkomst van deze procedure, zijn deze baten gestort in een voorziening. Deze storting was net als de ontvangen precariobaten van Stedin niet geraamd in de begroting hetgeen leidt tot een nadelig resultaat van € 12,75 miljoen. Het restant van het nadelig verschil aan de lastenkant ad € 1,633 miljoen (€ 14,379 miljoen - € 12,75 miljoen) betreft voor € 0,33 miljoen de eerder van Stedin ontvangen precariobaten kabels en leidingen over december 2016. Dit bedrag is reeds in de jaarrekening 2016 als resultaat verwerkt. In het licht van de genoemde juridische procedure, wordt deze ontvangst eveneens gestort in de voorziening. Daarnaast is voor € 1,303 miljoen een nog te betalen post opgenomen m.b.t. de aan inwoner te betalen compensatie. Dit wordt in 2018 uitbetaald. Deze € 1,303 miljoen was geraamd als storting in een reserve. Echter, gezien de genomen bestuurlijke besluiten over de compensatie ligt verwerking als een nog te betalen post eerder voor de hand. De eerder geraamde storting in de reserve heeft dan ook niet plaatsgevonden, hetgeen het voordelige resultaat ad € 1,303 miljoen bij het onderdeel reserves verklaard. | € -13.076 | i | |
Flankerend beleid en maatwerk-regelingen | € 164 | i | |
Onvoorzien Op het budget Onvoorzien is geen beroep gedaan. | € 101 | i | |
Saldi kostenplaats Concernstaf | € -75 | i | |
IKB | € 1.200 | i | |
Dividend Hogere inkomsten uit dividend o.a. BNG. Opbrengst doorbelaste rente is lager uitgevallen dan geraamd. Dit valt weg tegen diverse voordelen op de andere programma’s kosten rente. | € -601 | i | |
OZB | € 63 | i | |
Precario zie hierboven | € 12.750 | i | |
Algemene uitkering Gezien het tijdstip van verschijnen konden de effecten van de decembercirculaire niet meer verwerkt worden in de begroting. Voor een uitgebreide toelichting zie toelichting onder de cijfermatige tabel. | € -456 | i | |
Flankerend beleid en maatwerk-regelingen | € -164 | i | |
Saldi kostenplaats Concernstaf | € 508 | i | |
Incidentele looneffecten | € 80 | i | |
Opbrengst verkoop huurwoningen De opbrengst is hoger uitgevallen dan geraamd. | € 55 | i | |
IKB | € -1.200 | i | |
Prcera |
Investeringen
Verplichte Overzichten | Beschikbaar | Werkelijke uitgaven 2017 | Restant | Afsluiten / handhaven |
---|---|---|---|---|
Bureaustoelen | € 190.772 | € 0 | € 190.772 | Handhaven |