Verbonden partijen
GGD Rotterdam-Rijnmond
Openbaar belang
Openbaar belang
Gemeenten zijn verplicht om invulling te geven aan de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Hiervoor is een gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) in het leven geroepen, die wordt uitgevoerd door de GGD Rotterdam Rijnmond (hierna GGD RR).
Als regionale organisatie heeft de GGD RR een basistakenpakket dat bestaat uit:
- Monitoring, signalering, en advisering
- Uitvoerende taken gezondheidsbescherming
- Bewaken publieke gezondheid bij incidenten, rampen en crises
- Toezicht houden (kinderopvang en Wmo).
De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2015-2018.
Naast dit basistakenpakket voert de GGD RR ook plustaken uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard zijn dit taken op het gebied van Wmo-toezicht, milieu en hygiëne en veiligheid.Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in het Algemeen Bestuur GGD RR vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. Het bestuur bestaat uit 15 leden.
Stemverhouding
Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Dit met uitzondering van de leden, die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. Nissewaard heeft derhalve twee stemmen.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
De bestuurlijke en ambtelijke vertegenwoordiging in de reguliere overleggen is gericht op het behartigen van onze lokale belangen. Daarnaast nemen we ambtelijk actief deel aan de werkgroep/ stuurgroep, die voor de komende vier jaar een nieuwe begroting opstelt. De bijdrage bedraagt € 495.985.
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
nnb
Solvabiliteitsratio
nnb
Structurele exploitatieruimte
nnb
Weerstandsvermogen
nnb
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
- De GGD RR heeft het jaarplan voor 2017 uitgevoerd conform afspraak. Er zijn 3 tussenrapportages per jaar geleverd. Het budgettair kader voor 2017 bedroeg €5,10 per inwoner van voor het vaste deel van het basistakenpakket.
- Het variabele deel van het basistakenpakket bestaat uit inspecties kinderopvang en kent geen vast bedrag per Inwoner. Dit omdat het afhangt van het aantal locaties en het gewenste aantal inspecties per gemeente. Deze wettelijke basistaak wordt afgerekend op basis van daadwerkelijke aantallen uitgevoerde inspecties. De kosten per inspectie houden gelijke tred met het afgegeven indexpercentage.
- De plustaken maken geen deel uit van de begroting en vallen formeel ook niet onder de gemeenschappelijke regeling. De gemeenten zijn vrij om op basis van huidige afwegingen en beleid nieuwe keuzes in het pluspakket te maken.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
n.v.t.
€ nnb
GGD Rotterdam Rijnmond kent geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie.
Vreemd vermogen
n.v.t.
€ nnb
Totaal
n.v.t.
€ nnb
Risico's
Risico's
- De gemeenschappelijke regeling GGD RR kent geen balans en andere financiële staten om in de begroting op te nemen, aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie. Personeel en eventuele risico’s zijn daarmee voor de rekening van de gemeente Rotterdam.
- De gemeenschappelijke regeling regelt feitelijk alleen de inkoop van producten bij GGD RR. De gemeenschappelijke regeling heeft geen bezittingen. Het financiële risico voor deelname aan de regeling is voor regiogemeenten niet aanwezig.
- Met de komst van de Omgevingswet zoekt GGD RR actief naar een sterkere rol in het bestrijden van gezondheidsachterstanden. Dit kan (inhoudelijke en financiële) consequenties hebben voor de nieuwe begroting. Nissewaard zet in de regionale werkgroep in op een zo veel mogelijk budgetneutrale aanpassing van taken.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
- Binnen de gemeenschappelijke regeling GGD-RR wordt het indexpercentage gehanteerd dat jaarlijks wordt afgegeven door de Kring van Gemeentesecretarissen van de regio Rotterdam Rijnmond. Dit bedroeg + 0,1% voor het begrotingsjaar 2017.
- De GGD heeft haar taken conform de begroting uitgevoerd. Alleen wat betreft het variabele deel van het basispakket (kinderopvanginspecties) wordt een onderbesteding verwacht, die met de jaarrekening wordt verrekend.
- Na bestuurlijk overleg is besloten om de Raad voor het Publiek Belang (RvhPB) niet op te laten gaan in het AB GGD. Dit met het oog op de nog te ontwikkelen eigenstandige beleidsvisie op jeugdgezondheidszorg.
- De GGD heeft het WMO-toezicht proactief opgepakt conform het jaarlijkse werkplan.
- In 2017 heeft het Rijk besloten om Gezond in de Stad te verlengen t/m 2021. Daarom is er afgelopen jaar een start gemaakt met de inventarisatie voor een bijbehorend plan van aanpak. Dit plan van aanpak wordt opgeleverd in 2018. Daarnaast zijn in 2017 de eerste edities van de gebiedsanalyses afgerond. Dit levert waardevolle input op voor inzet op gezondheid in de toekomst. Ook zijn de initiatieven waarmee in 2016 is gestart, verder doorontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan Welzijn op Recept, High Five en Like my day.
Samenwerking werk, inkomen en zorg
Openbaar belang
Openbaar belang
Uitvoering van wettelijke taken zoals de Participatiewet, de Ioaw/Ioaz en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen. Ook de beleidsvoorbereiding is hier onderdeel van. Het is een lichte GR, waarbij Nissewaard fungeert als centrumgemeente en op basis van dienstverleningsovereenkomst de wettelijke taken uitvoert op het gebied van werk, participatie inkomen en zorg.
Bestuurlijk belang
Bestuurlijk belang
Er zijn twee deelnemers, te weten Nissewaard en Brielle, met ieder een gelijkwaardige stem.
Stemverhouding
Stemverhouding
N.v.t.
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
Gemeentelijke bijdrage Nissewaard
N.v.t.
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar 2016)
Indicatoren 2017 (indien niet beschikbaar2016)
Netto schuldquote
N.v.t.
Solvabiliteitsratio
N.v.t.
Structurele exploitatieruimte
N.v.t.
Weerstandsvermogen
N.v.t.
Afgesproken prestaties
Afgesproken prestaties
Sinds 2012 voert Nissewaard voor de gemeente Brielle wettelijke taken uit die voortvloeien uit de Participatiewet en liggen op het gebied van werk en inkomen. Nissewaard is verantwoordelijk voor beleidsvoorbereiding en uitvoering en legt over de prestaties verantwoording af aan Brielle.
Financiële positie
31-12-2016
31-12-2017
Ontwikkelingen
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
Totaal
N.v.t.
N.v.t.
Risico's
Risico's
De financiële risico's zijn beperkt. Voor de uitvoering van de taken ontvangt Nissewaard een groot deel van het budget dat Brielle ontvangt van het Rijk. Ingezet wordt op instroombeperking en uitstroombevordering. Indien het klantenbestand met meer dan 10% stijgt, bekostigt Brielle formatie. Hierdoor blijft het risico voor Nissewaard beperkt.
Marktontwikkelingen
Marktontwikkelingen
De beoogde ambtelijke samenwerking tussen de gemeenten op Voorne heeft mogelijk invloed op de huidige samenwerking en de voortzetting van de GR. Daarnaast wordt de rol van de arbeidsmarktregio en centrumgemeente Rotterdam steeds groter en worden additionele budgetten vanuit het Rijk via Rotterdam gedeeld. Een stevige positie in de arbeidsmarktregio is belangrijk.
Voorne-Putten Werkt B.V. (VPW)