Wat heeft het gekost?

Bedragen x € 1.000Prim. Begroting 2017Begroting na wijz. 2017Rekening 2016Rekening 2017Afwijk. tov Begr. na wijz. 2017Afwijk. tov rekening 2016
Totale Lasten107.379110.319261.487109.955364151.532
Totale Baten39.84236.543260.20340.956-4.414219.247
Subtotaal exploitatie67.53773.7771.28468.9994.778-67.715
Mutatie Reserves-20-2.923-4.7761.292-4.215-6.068
Totaal Programma67.51770.853-3.49270.291563-73.783
Bedragen x € 1.000Prim. Begroting 2017Begroting na wijz. 2017Rekening 2016Rekening 2017Afwijk. tov Begr. na wijz. 2017Afwijk. tov rekening 2016
Lasten taakvelden
Arbeidsparticipatie-instrumenten3.9314.6411.3263.6694.641-2.343
Begeleide participatie8.37211.6318.08014.26611.631-6.185
Geëscaleerde zorg 18+17.93018.04716.22117.39718.047-1.176
Inkomensregelingen43.45643.92839.53943.60943.928-4.070
Maatwerkdienstverlening 18+12.20310.6559.10911.51910.655-2.410
Maatwerk-voorzieningen (WMO)2.7902.7501.6663.3192.750-1.653
Samenkracht en burgerparticipatie12.37713.46810.67612.17613.468-1.500
Volksgezondheid1.1059738381.027973-189
Wijkteams5.2164.2261.8852.9734.226-1.088
Lasten107.379110.31989.341109.955110.319-20.614
Bedragen x € 1.000Prim. Begroting 2017Begroting na wijz. 2017Rekening 2016Rekening 2017Afwijk. tov Begr. na wijz. 2017Afwijk. tov rekening 2016
Baten taakvelden
Arbeidsparticipatie-instrumenten3.9314.6411.3263.6694.641-2.343
Begeleide participatie8.37211.6318.08014.26611.631-6.185
Geëscaleerde zorg 18+17.93018.04716.22117.39718.047-1.176
Inkomensregelingen43.45643.92839.53943.60943.928-4.070
Maatwerkdienstverlening 18+12.20310.6559.10911.51910.655-2.410
Maatwerk-voorzieningen (WMO)2.7902.7501.6663.3192.750-1.653
Samenkracht en burgerparticipatie12.37713.46810.67612.17613.468-1.500
Volksgezondheid1.1059738381.027973-189
Wijkteams5.2164.2261.8852.9734.226-1.088
Baten107.379110.31989.341109.955110.319-20.614

Wat heeft het programma gekost?

Toelichting op belangrijkste afwijkingen

x € 1.000

Programma Sociaal Domein

Lasten

Baten

I /S

Asielinstroom jeugddeel (SD)
Het bedrag beschikbaar gesteld voor asielinstroom jeugddeel (SD)is in 2017 nog niet besteed. Een deel van dit budget was reeds overgeheveld vanuit 2016 middels de reserve Sociaal Domein. De geraamde onttrekking in 2017 ad € 182.000 is hierdoor niet nodig gebleken (middelen blijven beschikbaar voor volgende jaren). Inmiddels wordt  met de nota “nieuw in Nissewaard” in 2018  een start gemaakt met de invulling van deze middelen. Het budget wordt dan ook overgeheveld naar 2018. Over de verdere invulling  zal nader worden geadviseerd.

€ 684

I

Lokale preventie jeugd (SD)
Het bedrag uitgegeven aan subsidies voor preventie jeugd ligt in 2017 circa € 40.000 lager dan in 2016. Daarnaast zat er al structureel ruimte in dit budget. In de begroting 2018 is het begrote bedrag al verlaagd en is de ruimte in het budget dus incidenteel.

€ 314

I

Collectief Vervoer (SD)
 Het nadeel op de lasten ontstaat omdat een aanbieder nog een extra bedrag van € 341.000 is verleend over 2016 en 2017 als vergoeding voor individueel vervoer, bestemmings-begeleiders, puntbestemmingen en overschrijdingen reizigersbudget. Het voordeel op de baten heeft betrekking op de eigen bijdrage collectief vervoer. In de tussenrapportage is het budget verlaagd met € 150.000. Bij de jaar-rekening blijkt nu dat dit € 58.000 te veel is verlaagd. De baten eigen bijdrage zijn moeilijk te voorspellen. De baten zijn gebaseerd op de gegevens van het CAK.

€ -130

€ 58

I

Mantelzorg (SD)
Door de ontwikkeling naar Thuis in de Wijk worden burgers meer geactiveerd in de wijk. De verwachting is dat als burgers elkaar beter leren kennen, zij ook meer voor elkaar willen doen, zoals onder andere mantelzorg. Om deze reden is de subsidieverlening  voor mantelzorg in 2017 lager. Verwacht wordt dat de onderuitputting structureel is.

€ 142

S

Kerngericht werken
Vanuit de voormalige gemeente Bernisse zijn voor de huidige college-periode extra middelen beschikbaar gesteld voor kerngericht werken. Conform afspraak wordt het overschot ieder jaar overgeheveld naar het volgende jaar, waarbij 2018 wel het laatste jaar is vanwege het einde van de huidige college-periode.

€ 66

I

Onderhoud gebouwen
Het onderhoud aan de gebouwen (wijkcentra) is hoger uitgevallen dan oorspronkelijk geraamd. Het nadeel op onderhoud wordt conform de nota reserves en voorzieningen onttrokken uit de reserve onderhoud gebouwen

€ -69

I

Thuis in de wijk (SD)
Bij het Thuis in de Wijk budget wat gefinancierd wordt uit de reserve sociaal domein  is een voordeel van € 0,6 miljoen. Doordat de omvorming naar het samenwerkingsverband Thuis in de Wijk later is gestart,  resulteert dit in een onderbesteding van het budget in 2017. Dit betekent eveneens dat minder onttrokken hoeft te worden uit de reserve sociaal domein. Per saldo is deze post neutraal.

€ 595

I

Innovatie & Instrumentarium budget (SD )
Op de specifieke budgetten van het sociaal domein: budget innovatie & Instrumentarium budget is een voordeel van ruim €0,5 miljoen. Een aantal pilots/innovaties zijn gestart  in 2017 en lopen door in 2018. Deze pilots/innovaties zijn gedekt uit de reserve sociaal domein. Vanwege de onderbesteding wordt minder onttrokken aan de reserve sociaal domein en blijft het budget beschikbaar voor overheveling naar 2018.

€ 567

I

Resultaatbekostiging jeugd (SD) Mutatie reserve
Voor de invoering van de resultaatbekostiging per 1 januari 2018 moesten een aantal zaken geïmplementeerd worden. De implementatie en opleiding is nog niet geheel afgerond en het resterend budget wordt overgeheveld naar 2018. Dit budget werd gefinancierd uit de reserve Sociaal domein. Vanwege de onderbesteding wordt derhalve minder onttrokken. Per saldo is deze post neutraal, het voordeel op de lasten is zichtbaar in programma 8.

€ -206

I

Minimabeleid (SD)
Aan de uitgavenkant van het minimabeleid wordt het voordeel grotendeels verklaard door lagere uitgaven aan individueel minima toeslag, namelijk € 117.000 minder dan begroot en € 50.000 van de extra middelen voor kinderen in armoede. Deze extra middelen zijn overgeheveld naar 2018 en zijn bestemd voor de subsidie kansen voor alle kinderen.

€ 170

I

Liquidatie welplaat
Dit betreft de ontvangen reserve “groot onderhoud” uit de liquidatie van de Welplaat. Deze middelen zijn gestort in de reserve onderhoud gebouwen van de gemeente Nissewaard. Per saldo is deze post neutraal.  De overname van de gebouwen van voormalig Sw de Welplaat zal juridisch naar alle waarschijnlijkheid in 2018 wordt afgerond.

€ 185

I

Voorne Putten Werkt
Vanaf 1 januari 2017 is de nieuwe G.R. Voorne-Putten Werkt operationeel geworden. De begrotingswijziging om het personeel van oud Welplaat naar de afdeling Voorne Putten Werkt (circa 40 fte) in de begroting 2017 van Nissewaard te verwerken is niet ter besluitvorming aan de raad aangeboden. Het betreft een technische uitwerking van de eerder genomen besluiten door de raad, die wel in de begroting van 2018 is verwerkt. Het gevolg voor de jaarrekening is een neutrale (incidentele) afwijking in de baten en lasten in programma 7 en 9 (overhead). De afwijking met betrekking tot VPW in de  programma’s 7 en 8  zijn dus per saldo neutraal.

€ -2.406

€ 2.634

I

Asielinstroom re-integratiedeel (SD)

Het bedrag beschikbaar gesteld voor asielinstroom re-integratiedeel is in 2017 nog niet besteed. Een deel van dit budget was reeds overgeheveld vanuit 2016 middels de reserve Sociaal Domein. De geraamde onttrekking in 2017 ad € 101.000 is hierdoor niet nodig gebleken (middelen blijven beschikbaar voor volgende jaren). Inmiddels wordt  met de nota “nieuw in Nissewaard” in 2018  een start gemaakt met de invulling van deze middelen. Het budget wordt dan ook overgeheveld naar 2018. Over de verdere invulling  zal nader worden geadviseerd.  

€ 379

I

Groepsbegeleiding

Op het budget voor groepsbegeleiding is een nadeel van € 206.000. Dit wordt verklaard door een toename van het aantal personen met groepsbegeleiding. Daarnaast zijn er nog kosten over 2016 in 2017 betaald waarvoor een te lage nog te betalen post was opgenomen bij de jaarrekening 2016.

€ -206

I

Participatiebudget (SD)
Het voordeel op hetparticipatiebudget wordt grotendeels verklaard door een voordeel van € 64.000 op re-integratietrajecten doordat minder trajecten zijn ingezet naast de werkleertrajecten.

€ 114

I

Motie werkimpuls (SD)
In het college-advies plan van aanpak motie werkimpuls is € 120.000 beschikbaar gesteld voor taaltrajecten. Door de latere start van het project zijn nog niet alle middelen besteed. De resterende middelen voor de uitvoering van de taaltrajecten worden doorgeschoven naar 2018. Motie werkimpuls wordt gedekt uit de reserve Sociaal Domein.

€ 107

I

Garantiebanen (SD)
In 2017 zijn in totaal voor 6 medewerkers garantiebanen gerealiseerd. Het begrote budget van € 303.000 is voor deze realisatie niet gebruikt. Dit budget was oorspronkelijk bestemd om een tiental Wsw-dienstverbanden om te kunnen zetten naar een garantiebaan. Dit heeft om gewijzigde en gecompliceerde wetgeving niet plaatsgevonden. In plaats daarvan heeft de gemeente, door de dekking op de personeelsbudgetten en inzet van de loonkostensubsidie, het mogelijk gemaakt om voor 2017 nieuwe banen te realiseren zonder gebruik te maken van dit budget. Voor 2018 is dit budget benodigd om de verdere realisatie te kunnen vormgeven en aan het gestelde quotum te voldoen.

€ 303

I

Aanpassingen aan huis (SD)

Het nadeel op aanpassingen aan huis komt doordat in 2017 meer ALS patiënten een unit hebben toegewezen gekregen. De kosten voor een unit variëren van € 10.000 tot € 60.000. De hoogte van het bedrag is afhankelijk of de tuin moet worden aangepast bij plaatsing van een unit. Bovendien bedraagt de huurprijs voor een unit  € 950 per maand.

€ -92

I

Huur van hulpmiddelen (SD)
Het nadeel op de huur van hulpmiddelen wordt als volgt verklaard. Op basis van de onderbesteding in van het budget in voorgaande jaren en het feit dat in het begin van 2017 minder kosten zijn gedeclareerd door Stipter, is het budget in de tussenrapportage  met € 318.000  naar beneden bijgesteld. Aan het einde van 2017 is uiteindelijk  meer gedeclareerd waardoor de bijstelling in de tussenrapportage onterecht is gebleken. De onderuitputting van voorgaande jaren is dus niet structureel gebleken.

€ -243

S

Begeleiding (SD) maatwerkdienstverlening 18+

Voor begeleiding is een nadeel ontstaan, doordat het aantal klanten met begeleiding is toegenomen (23%) en derhalve de kosten zijn gestegen. Daarnaast zijn er nog kosten over 2016 in 2017 betaald waarvoor een te lage nog te betalen post was opgenomen bij de jaarrekening 2016.

€ -649

I

Eigen bijdragen Wmo (SD)

Het nadeel op de eigen bijdragen Wmo budget komt door een lagere afdracht inning eigen bijdrage Wmo door het CAK. De eigen bijdrage wordt door het CAK berekend en de hoogte van de bijdrage inkomensafhankelijk is. De tarieven eigen bijdrage zijn per 2017 verlaagd als gevolg van een wetswijziging, hierdoor is de verwachting dat dit een structureel nadeel betreft.

€ -246

S

Schuldhulpverlening bemiddelingskosten
Op schuldhulpverlening bemiddelingskosten is zowel een nadeel op de lasten als een voordeel op de baten. Het nadeel op de lasten heeft betrekking op een negatieve stelpost die is ontstaan door het stoppen met werkgeversdienstverlening. De baten zijn incidenteel en hebben betrekking op nog lopende contracten budgetbeheer. Door dit voordeel wordt de negatieve stelpost in 2017 gedekt.

€ -64

€ 67

I

Huishoudelijke hulp

Op de huishoudelijk hulp is een nadeel van € 135.000. Dit wordt deels verklaard doordat er in 2017 nog kosten over 2016 zijn betaald waarvoor een te lage nog te betalen post was opgenomen bij de jaarrekening. Anderzijds was bij de tweede tussenrapportage het budget voor huishoudelijke hulp met € 200.000 verlaagd op basis van een prognose waarvan de kosten echter op dat moment te laag zijn geprognosticeerd.

€ -135

S

PGB Wmo (SD)
Op PGB Wmois een voordeel van € 115.000. In 2017 is een afname van het aantal PGB’s huishoudelijke hulp en begeleiding. Dit komt overeen met de landelijke trend. Verwacht wordt dat deze trend zich voortzet.

€ 115

S

PGB beschermd wonen (CT)
Op de PGB beschermd wonenis een voordeel van € 69.000. Net zoals de PGB’s Wmo is bij de PGB beschermd wonen ook een dalende trend zichtbaar. Het voordelig saldo wordt gestort in de reserve centrumtaken.

€ 69

S

Eigen bijdrage beschermd wonen (CT)

valt hoger uit doordat er meer cliënten beschermd wonen zijn. Verwachting is dat het aantal cliënten in de komende jaren niet verder gaat dalen, dus eigen bijdrage is structureel hoger.

€ 205

S

Maatschappelijke opvang (CT) .
Voor pilots maatschappelijke opvang  is € 150.000 beschikbaar gesteld, maar pilots zijn later gestart of gaan pas in 2018 starten. Het overschot hierop wordt overgeheveld naar 2018. Daarnaast is er een voordeel van € 48.000 op de maatwerk-voorzieningen, doordat er minder acute situaties waren.

€ 250

I

Vrouwenopvang (CT )
Het voordeel heeft grotendeels betrekking op lagere uitgaven voor het actieprogramma Huiselijk Geweld. Het programma is gestart in 2017, maar de uitgaven lopen achter op de planning. Het overschot van € 170.000 is overgeheveld naar 2018.

€ 249

I

Beschermd wonen (CT)
Voor Maatwerk en spoedregeling beschermd wonen was in de begroting in totaal € 200.000 gereserveerd. Echter hier is in beperkte mate gebruik van gemaakt wat het voordeel op beschermd wonen verklaard.

€ 111

I

Gezondheidsdient/collectieve preventie (SD )
Het nadeel op de lasten wordt verklaard door de kosten van kwaliteitszorg kinderopvang. Het budget voor deze kosten staat geraamd op taakveld samenkracht en burgerparticipatie en de realisatie is geboekt op dit taakveld. Per saldo neutraal. Het voordeel van de baten heeft betrekking op de vrijval uit de liquidatie van de GGD in 2012. Dit stond eerder nog op de balans en valt nu vrij in de exploitatie.

€ -67

€ 46

I

Mutatie reserve CT
De voordelen en de nadelen op de budgetten van  de centrumtaken (CT) worden, volgens vastgesteld beleid, gestort in dan wel onttrokken aan de reserve Centrumtaken.

€ -746

€ -180

I

Mutatie reserve SD
De voordelen en nadelen op de budgetten van het sociaal domein worden, volgens vastgesteld beleid, gestort in dan onttrokken aan de reserve Sociaal Domein.

€ -2.522

€ 254

I

Reserve Onderhoud gebouwen
Het nadeel op onderhoud wordt conform de nota reserves en voorzieningen onttrokken uit de reserve onderhoud gebouwen.

€ 69

I

Reserve Onderhoud gebouwen

Dit betreft de mutatie van de reserve onderhoud gebouwen die volgt uit de ontvangen reserve “groot onderhoud” uit de liquidatie van de Welplaat.  Per saldo is deze post neutraal.  De overname van de gebouwen van voormalig Sw de Welplaat zal juridisch naar alle waarschijnlijkheid in 2018 wordt afgerond.

€ 185

I

Subsidie ESF

De nog te ontvangen subsidiegelden m.b.t. de jaren 2014-2016 is € 469.480. Voor de jaren 2017-2018 is er nog € 600.000 te ontvangen. Dit betreft een subsidie ter bevordering van de arbeidsparticipatie en wordt derhalve ook gestort in de reserve sociaal domein.

- € 1.069

€ 1.069

Ii

Investeringen

Programma Sociaal Domein

Beschikbaar

Werkelijke uitgaven 2017

Restant

Afsluiten / handhaven

MFA Abbenbroek

€ 1.359.428

€ 57.845

€ 1.301.583

Handhaven

Verbouwing Meent

€ 1.500

 € 0

€ 1.500

Afsluiten

Meubilair wijkcentra

€ 89.419

€ 0

€ 89.419

Handhaven

Toelichting