Wat heeft het gekost?

Bedragen x € 1.000Prim. Begroting 2017Begroting na wijz. 2017Rekening 2016Rekening 2017Afwijk. tov Begr. na wijz. 2017Afwijk. tov rekening 2016
Totale Lasten12.12330.944261.48735.596-4.652225.891
Totale Baten7.19826.475260.20328.870-2.395231.333
Subtotaal exploitatie4.9254.4691.2846.726-2.257-5.442
Mutatie Reserves-170219-4.776237-18-5.013
Totaal Programma4.7564.687-3.4926.963-2.275-10.455
Bedragen x € 1.000Prim. Begroting 2017Begroting na wijz. 2017Rekening 2016Rekening 2017Afwijk. tov Begr. na wijz. 2017Afwijk. tov rekening 2016
Lasten taakvelden
Bedrijfsloket en -regelingen22322040191220-150
Beheer overige gebouwen en gronden8.2569.0259.50712.9529.025-3.444
Economische ontwikkeling169793206743793-538
Economische promotie17318378162183-83
Fysieke bedrijfsinfrastructuur474704447-44
Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)1.21818.59412.84419.47918.594-6.634
Ruimtelijke Ordening65065028617650-589
Wonen en bouwen1.3881.4315391.4091.431-869
Lasten12.12330.94423.24335.59630.944-12.353
Bedragen x € 1.000Prim. Begroting 2017Begroting na wijz. 2017Rekening 2016Rekening 2017Afwijk. tov Begr. na wijz. 2017Afwijk. tov rekening 2016
Baten taakvelden
Bedrijfsloket en -regelingen22322040191220-150
Beheer overige gebouwen en gronden8.2569.0259.50712.9529.025-3.444
Economische ontwikkeling169793206743793-538
Economische promotie17318378162183-83
Fysieke bedrijfsinfrastructuur474704447-44
Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)1.21818.59412.84419.47918.594-6.634
Ruimtelijke Ordening65065028617650-589
Wonen en bouwen1.3881.4315391.4091.431-869
Baten12.12330.94423.24335.59630.944-12.353

Algemene toelichting

Wat heeft het programma gekost?

Toelichting op belangrijkste afwijkingen

x € 1.000

Programma Economie en wonen

Lasten

Baten

I /S

Verkoop blote eigendommen

Als gevolg van de verkoop van blote eigendommen is de boekwaarde van de erfpachtgrond afgeboekt, wat een nadeel op de lasten oplevert. Daartegenover staat een voordeel op de baten.

€ -3.408

I

Grondverkopen niet-Grex

Als gevolg van de grondverkoop ten behoeve van de uitbreiding Winkelcentrum Maaswijk zijn door de gemeente kosten gemaakt voor het herinrichten van een laad- en losplek op de Hadewychplaats. Deze zijn verrekend met de koper. De raming van deze transactie staat echter op programma 3, taakveld Verkeer en wegen.

€ -96

I

Onderzoek & advies

In de 2e Tussenrapportage 2017 is aangegeven dat er extra capaciteit (€ 75.000) nodig is voor het aanbesteden van diverse onderhoudsovereenkomsten. De werkzaamheden zijn niet volledig uitgevoerd in 2017. De inhuur loopt door in 2018. Hierdoor is het beschikbare budget in 2017 niet volledig uitgeput.

€ 50

I

Anne Frankstraat 26A

Zie toelichting hieronder.

€ 69

I

Schades/eigen risico
De afspraak is dat het voor- of nadeel respectievelijk wordt gestort in of onttrokken aan de Algemene reserve, omdat op voorhand de schadebehandelingskosten en schadevergoedingen niet representatief zijn te ramen. De kosten qua schadeherstel zijn zowel in aantallen als in omvang hoger uitgevallen dan in 2016. In samenwerking met de afdeling Financiën zal onderzoek worden gedaan naar een representatieve raming.

€ -140

I

Asbestinventarisatie
In het 3de/4de kwartaal van 2017 is het asbestbeleid vastgesteld door het college van B&W en de gemeenteraad. Het beleid bevat uitgangspunten/spelregels over hoe om te gaan met asbest in de gemeentelijke accommodaties. Deze uitgangspunten/ spelregels zijn opgenomen in de aanbestedingsstukken van de asbestinventarisaties. De aanbestedingprocedure is gestart in het 4de kwartaal van 2017. In het eerste kwartaal van 2018 is de opdracht gegund aan een leverancier. In maart 2018 zullen de inventarisaties starten. Bij het overhevelingsvoorstel 2017 -> 2018 is het betreffende budget reeds opgenomen.

€ 180

I

Onderhoud gebouwen
De hogere kosten voor onderhoud gebouwen wordt verrekend met de reserve Onderhoud gebouwen.

€ -99

I

Kapitaallasten
De kapitaallasten voor het afvalbrengstation € 45.368 en panden ArbeidsOntwikkelBedrijf € 248.180 zijn hoger dan geraamd. Voor de verbouwing van de van Hogendorpstraat zijn de kapitaallasten lager uitgevallen € 101.468. Per saldo een nadeel van € 192.000.

€ -192

I

Plankosten grondexploitaties
In het kader van de aangescherpte BBV-regelgeving is de methodiek van toerekening van plankosten aan investeringen en grondexploitaties gewijzigd. Dit houdt kort gezegd in dat gemeenten met ingang van het boekjaar 2017 verplicht zijn om ambtelijke plankosten toe te rekenen aan grondexploitaties en investeringen. Binnen onze gemeente werden plankosten in de reguliere gemeentebegroting gedekt.
De gewijzigde methodiek heeft tot gevolg dat kosten die in de algemene dienst waren geboekt, zijn gecorrigeerd naar de grondexploitaties. Hiermee was in de begroting nog geen rekening gehouden.

€ 663

S

Dotatie Reserve
De  verkoop van de Anne Frankstraat 26A heeft niet in 2017 plaatsgevonden. Daardoor kan ook de voorgenomen storting in de reserve Verkoopresultaat niet plaatsvinden.

€ 124

I

Grondexploitaties
Voor de herziening van de grondexploitaties wordt verwezen naar de Nota Grondexploitaties 2018.

€ -1.540

I

(On)belaste verhuur gronden
Als gevolg van de herziene overeenkomst met het brandstofverkooppunt aan de Heemraadlaan ontstaat een voordeel op de belaste verhuur gronden (ad. € 202.000), maar een nadeel op de erfpachtgronden (ad. € 246.000). Per saldo een nadeel van € 44.000.

€ -44

I

Verkoop blote eigendommen

Als gevolg van de verkoop van blote eigendommen is de vooruit ontvangen afkoopsom vrijgevallen en is het verkoopresultaat van de verkoop als bate geboekt, wat een voordeel op de baten oplevert.

€ 4.048

I

Grondverkopen niet Grex

Zie hierboven.

€ 81

I
I

Beheer & projecten

Er zijn extra inkomsten gegenereerd door het verlenen van aanvullende diensten aan derden. Dit houdt verband met de dienstverleningsovereenkomst (DVO) voor de (Jeugd Ondersteuningsteams) JOT's. De kosten die hier mee verband hielden zijn deels gefinancierd uit andere kostenplaatsen waardoor hier een positief resultaat is ontstaan.

€ 71

I

Anne Frankstraat 26A
Dit betreft de verkoop van de accommodatie Anne Frankstraat 26A. De onderhandelingen met de koper hebben plaatsgevonden in 2017. Het college en de gemeenteraad hebben in het 3de kwartaal van 2017 ingestemd met de verkoop. Het passeren/juridische overdracht heeft niet plaatsgevonden in 2017. Dit is gebeurd in het 1ste kwartaal van 2018.
Naar aanleiding van het voorgenoemde zijn de financiële opbrengsten voor de gemeente niet ten gunste van de begroting 2017 gekomen. Naar verwachting worden de opbrengsten in het 1ste kwartaal van 2018 bijgeschreven op de rekening van de gemeente. Vervolgens wordt de boekwaarde van het activum afgeboekt en zal het restant van de opbrengst worden gestort in de reserve Verkoopresultaten gebouwen.

€ -200

I

Panden AOB algemeen
In 2016/2017 is de voormalige Welplaat overgegaan in het Arbeidsontwikkelbedrijf (AOB). Een samenwerkingsverband op Voorne-Putten, waarbij de accommodaties over zouden gaan naar de gemeente Nissewaard. De juridische overdracht diende, volgens planning, uiterlijk in het 4de kwartaal 2017 plaats te vinden. Deze overdracht is vertraagd door onderhandelingen over de grondvervuiling, welke is ontstaan door activiteiten van de voormalige Welplaat. De grondvervuiling is opgetreden op het perceel van Voorweg 9.

De onderhandelingen zijn in het 1ste kwartaal van 2018 afgerond. De accommodaties zullen uiterlijk in het 2de kwartaal van 2018 overgedragen worden aan de gemeente Nissewaard.

Eind 2017 zijn de verhuuropbrengsten al wel gerealiseerd. De financiële mutaties, naar aanleiding van het college- en raadsbesluit, zijn nog niet doorgevoerd in de begroting.

€ 300

I
I

Onttrekking reserves
In de 2e Tussenrapportage 2018 is extra geld gevraagd voor de inhuur voor een aantal specifieke projecten. Door lagere kosten voor deze inhuur wordt ook de onttrekking aan de reserve Verkoopresultaat lager.

€ -62

I

Onttrekking reserves
De lagere onttrekking aan de reserve Onderhoud gebouwen valt in twee delen uiteen. Er heeft een hogere onttrekking plaatsgevonden in verband met de hogere kosten voor het onderhoud gebouwen. Dit betreft een bedrag van € 99.000 (voordeel). De voorgenomen onttrekking voor de asbestinventarisatie heeft niet plaatsgevonden. Dit geeft een nadeel van € 180.000. Per saldo een nadeel van € 81.000.

€ -80

I

Plankosten grondexploitaties:
Zie hierboven.

€ 230

S

Onttrekking reserve

Zie plankosten grondexploitaties.

€ -144

I

Grondexploitaties

Voor de herziening van de grondexploitaties wordt verwezen naar de Nota Grondexploitaties 2018.

€ -2.297

I

Implementatie omgevingswet
Vanuit de DCMR is eenmalig een uitkering ontvangen in het kader van een resultaat uit een vastgoeddossier. Besloten is dit bedrag in te zetten voor de implementatie van de Omgevingswet en over te hevelen naar 2018.

€ 134

I

Bouwvergunningen
Er zijn meer vergunningen verstrekt dan in 2017 voorzien. Voornaamste reden is de aantrekkende economie en versnelling in planuitvoering bij projecten.

€ 90

I

Investeringen

Programma Economie en Wonen

Beschikbaar

Werkelijke uitgaven 2017

Restant

Afsluiten / handhaven

Bouw bibliotheek

€ 87.194

€ 28.714

€ 58.480

Handhaven

Panden voormalig Welplaat

€ 0

€1.597.240

€- 1.597.240

Afsluiten

Voorbereidingskrediet Schenkelweg

€ 20.000

€ 0

€ 20.000

Handhaven

Erfpachtgronden

€ 0

€ 3.408.071

€ -3.408.071

Afsluiten

Afvalbrengstation

€ 550.407

€ 216.393

€ 334.014

Afsluiten

Hogendorpstraat 50 verbouwing

€ 459.941

€ 383.034

€ 76.907

Afsluiten

HOgendorpstraat 50 installaties

€ 850.006

€ 887.520

€ -37.514

Afsluiten

Hogensdorpstraat 50

€71.120

€ 0

€ 71.120

Handhaven

Toelichting

Panden voormalig Welplaat
Bij ontbinding van de Gemeenschappelijke regeling Sociaal werkvoorzieningschap "De Welplaat" heeft de gemeente een aantal panden overgenomen.

Erfpachtgronden (verkoop blote eigendommen)
Als gevolg van de verkoop van blote eigendommen wordt de boekwaarde van de erfpachtgronden afgeboekt, wat een nadeel op de lasten oplevert. Zie ook toelichting bij de exploitatie.